ART intensivt grunnkurs



Kursarrangør: Fagakademiet AOF
Sted: Sydspissen Hotell
          Troms, Tromsø
Kursadresse: Strandvegen 166, 9006 Tromsø (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 dager
Pris: 14.800

Vi tilbyr ART intensivt grunnkurs. I den nye overordnede delen av læreplanen introduseres folkehelse og livsmestring som ett av tre tverrgående temaer som skal inn i norsk skole. Livsmestring og helse er også et sentralt fokusområde i ny Rammeplan for barnehagen av 2017.

Å lære barn og unge mestringsstrategier er en god investering for framtiden, fordi de vil ta med seg disse strategiene inn i sitt voksenliv og kunne mestre jobb og familieliv bedre. Samtidig vil de kunne mestre opplæringsarenaen og ulike relasjoner bedre her og nå. Hvordan få dette til i praksis? Du inviteres herved til kurs som fokuserer på sentrale faktorer som vektlegges i livsmestringsbegrepet og hvordan dette kan gjøres i praksis.

ART - Aggression Replacement Training (Aggresjonserstatningstrening). Et 10-dagers (6+4) intensivt grunnkurs for deg som ønsker å få opplæring som ART-instruktør, samt få redskapene du trenger for å hjelpe elevene til Livsmestring.

ART er en validert opplæringsmetode i hvordan øke barn og unges repertoar av sosiale ferdigheter, benyttelse av sinneregulering og moralsk resonnering for endring av tankemønster. Metoden er utviklet av psykologene Arnold Goldstein, Barry Glick og John C. Gibbs, og brukes med gode resultater på barn og unge i Norge og mange europeiske land.

Formål:
Kurset gir bevis for gjennomgått grundig teoretisk innføring og veiledet praktiske øvelser for hvordan systematisk lede egne grupper gjennom sosial ferdighetstrening, sinnekontrolltrening og moralsk resonneringstrening. Komponentene i programmet vil også øke kursdeltakernes handlingskompetanse både pro- og reaktivt for hvordan møte grupper og individuelle barn og unge i hverdagslige samhandlings- og utfordrende situasjoner.

Innhold:
ART som metode er utviklet på bakgrunn av at aggresjon har mange årsaker, både indre og ytre. Noen barn og unge mangler ferdigheter og erstatter disse med aggressive handlinger. Noen er impulsive og viser gjennom atferd at de ikke klarer å kontrollere sitt sinne - kan oppleves fra omgivelsene som oppstår som “lyn fra klar himmel”. Den moralske perspektivtaking kommer til uttrykk ved å være egosentrisk og konkret, og ikke ta hensyn til andre i omgivelsene rundt.

Metoden bygger på tre komponenter som hver for seg kan brukes selvstendig:
Dag 1 - 2)
• Sosial ferdighetstrening Skillstreaming (SST)
• Atferdskomponenten

Dag 3 - 4)
• Sinnekontrolltrening Anger Control Training (SKT)
• Emosjonelle komponenten

Dag 5 - 6)
• Moralsk resonneringstrening Moral Reasoning Training (MRT)
• Vurderingskomponenten
• Hvordan lykkes med å implementere programmet
• Veien videre

Programmene kan hver for seg resultere i betydelig framgang med hensyn på redusert forekomst av aggresjon hos den enkelte. Men sammen vil programmene trolig gi en bedre og mer langvarig effekt. Kriteriene for å vurdere deltakelse i et slikt program er svikt i sosiale ferdigheter, sinnekontroll og moralsk resonering, manifestert ved gjentatt og vedvarende aggresjonsproblematikk - gjerne på flere arenaer.

Kurset omfatter:
• Innføring i de tre komponentene
• Gruppebasert veiledning
• Trening (”live”) med egne barn / unge og foreleser som observatør (video)

Første punkt omfatter kursets 6 første dager, med undervisning gjennomført i kurslokalene. De to siste punktene utgjør kursets 4 siste dager, som er bolker av praksisdelen som foregår på den enkelte deltakers arbeidsplass.

Foreleser: Terje Wårheim

Terje Wårheim har lang erfaring fra Spesialisthelsetjenesten i arbeid med læringsmiljø og tilretteleggingstiltak knyttet til barn, ungdom og voksne. Han er barnevernspedagog, med mastergrad i Tverrprofesjonelt samarbeid i helse- og sosialsektoren. Han har studert og underviser innen veiledningspedagogikk og brukermedvirkning i veiledning og i sexologi, ART; Aggression Replacement Training og om trening av sosial kompetanse, forebygging og håndtering av utfordrende atferd hos barn og unge, kommunikasjons- og relasjonskompetanse, målrettet miljøarbeid og ulike opplæringsteknikker. Wårheim har også samarbeidet med Nord Universitet, Universitetet i Stavanger og Læringspsykologistudiet i Oslo. Han er en hyppig benyttet og meget erfaren formidler, med solid faglig og praktisk kompetanse.

Målgruppe for kurset:
Ansatte i:
• Skole
• Barnehage
• SFO
• PPT
• Bofellesskap
• Barnevern
• Og andre som arbeider med barn og unge