VGS: Programmering i matematikk S1 + S2 - nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Torsdager kl 17:00 - 20:00
Varighet: 2 kvelder à 3 timer
Pris: 1.890

Vi tilbyr nettkurs om VGS: programmering i matematikk S1 + S2 fordelt over to økter à tre timer. Dette kurset forbereder deg på programmering i matematikkfagene S1 og S2. Vi tar utgangspunkt i de nye læreplanene.

Kursinnhold:
Den første økten begynner med litt repetisjon av grunnleggende programmering. Resten av økta fokuserer vi på relevante anvendelser av programmering i matematikk S1. Vi ser også på hvilke utfordringer elevene har i møtet med programmering, og hvordan vi kan hjelpe elevene med disse. Den andre økten fokuserer vi på programmeringen i matematikk S2. Under begge øktene får du tid til å programmere/kode selv og i team.

I ukene mellom øktene får du mulighet til å prøve ut det du har lært. Etter kurset er fullført, skal du ha et godt grunnlag for å imøtekomme kravene til programmering i matematikk S1 og S2. Du sitter også igjen med flere nyttige undervisningsopplegg som du kan ta med direkte inn i klasserommet.

Program første økt:
I den første økten fokuserer vi på relevante programmer i matematikk S1. Vi begynner med sannsynlighet fra matematikk S1. Vi simulerer tilfeldige forsøk, og visualiserer resultatene med for eksempel et stolpediagram. Dette gjør vi med biblioteket Matplotlib (PyPlot). Videre ser vi på funksjoner i Python, plotting av disse og eksempler på noen algoritmer som for eksempel å finne et toppunkt. Under økten får du tid til å prøve deg på noen oppgaver, både alene og sammen med andre lærere.

Program andre økt:
I den andre økten fokuserer vi på relevante programmer i matematikk S2. Vi begynner med programmering av rekker, der programmering egner seg spesielt godt. Deretter ser vi på simulering av sannsynlighetsfordelinger, der normalfordelingen står i sentrum. Vi avslutter med å lage algoritmer for å beregne integraler numerisk.

Her er noen eksempler på anvendelser du skal bli kjent med:
• Simulere og utforske utfall i tilfeldige forsøk
• Produsere individer fra en normalfordelt variabel, og utforske hvordan forventningsverdi og standardavvik påvirker populasjonen.
• Visualisere resultater av simuleringer i form av stolpediagram eller liknende (Matplotlib Pyplot)
• Utforske ulike rekker og rekursive sammenhenger, og lage visuelle representasjoner av disse
• Utvikle algoritmer for å beregne integraler numerisk, og bruke programmering for å utføre algoritmene
• Lese inn datapunkter fra en fil, og utføre regresjon ved hjelp av Python

Kursholder: Kaare Erlend Jørgensen

Kaare Erlend Jørgensen har vært ansatt på Mailand videregående skole siden 2009, hvor han underviser i matematikk og informasjonsteknologi. Han har undervist alle matematikkfagene i videregående skole; 1P, 1P-Y, 2P-Y, 1T, S1, S2, R1 og R2. Erlend satt i oppgavenemnda for eksamen 1P-Y og 1T-Y i perioden 2017 - 2020.

I tillegg er han dreven på digital kompetanse i matematikk, og har produsert 500 undervisningsvideoer til bruk i omvendt undervisning. Han har mange års erfaring med nybegynnere i programmering, og er en pådriver for visuell innlæring framfor tekstbasert. Motto: «Hvis du klarer å følge oppskriften for Toro Tomatsuppe, så klarer du også å lære deg å programmere.»

Målgruppe for kurset:
Mattelærere i videregående skole

Opptakskrav:
• Du må være matematikklærer