Stadig flere blir oppmerksomme på metodikken Tenkende klasserom. I dette kurset får du vite mer om hvordan du kan legge til rette for at elevene dine jobber på denne måten i matematikktimene.
Innhold:
• En innføring i teorien bak og metodikken i tenkende klasserom
• Praktiske øvelser med tilhørende diskusjonsoppgaver
• Tips for å komme raskt i gang
• Hvor og hvordan finne ressurser til tenkende klasserom
Har du lyst til å gi matematikkundervisningen et boost? Da er et kurs i tenkende klasserom noe for deg.
Metodikken bak tenkende klasserom er utviklet av kanadiske Peter Liljedahl. Med et opprinnelig ønske om å utvikle problemløsningsferdigheter blant matematikkelever, forsket han i flere år for å finne de 14 prinsippene som nå utgjør fundamentet i tenkende klasserom. I dette kurset får du en innføring i teorien bak, de praktiske løsningene på hvordan du kjapt kommer i gang, og tips om hvor du finner ressursene som gjør deg i stand til å skape tenkende klasserom i matematikk.
For elevene betyr tenkende klasserom at de er den aktive parten i læringen. Det fører til økt engasjement og aktivitet, og større utholdenhet i læringsarbeidet. Både elever med lav og høy kompetanse har utbytte av metodikken bak tenkende klasserom. Kommunikasjon og problemløsning er viktige faktorer i det tenkende klasserommet, og dette passer som hånd i hanske med de nye kompetansemålene i Kunnskapsløftet.
Kursholder: Heidi Haakenstad
Heidi Haakenstad er lektor med tilleggsutdanning, og underviser i fagene informasjonsteknologi, spansk og matematikk. Heidi er utdannet dataingeniør fra Høgskolen i Oslo, og har en master i spansk innenfor temaene motivasjon, personlighetstyper og tilpasset opplæring fra Universitetet i Oslo. Hun har siden 2009 undervist ved Hadeland videregående skole, og har også erfaring som prosjektleder i privat næringsliv.
Når Heidi ikke underviser, liker hun å trene, og hun reiser gjerne rundt på jakt etter de beste (det vil ofte si de mest svingete) motorsykkelveiene på sin Triumph Tiger 900, både i Norge og resten av verden.
Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot lærere i alle klassetrinn