Læringsstrategier og inkluderende fagundervisning bedriftsinternt



Kursarrangør: KURS I SKOLEN
Sted: Hele landet, vi kommer til dere
          
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale
Varighet: fra 6 timer
Pris: fra 26.000

Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om læringsstrategier og inkluderende fagundervisning for lærere i alle klassetrinn. I dette kurset ser vi på hvordan vi kan hjelpe elevene til å organisere kunnskap og regulere sitt eget læringsarbeid.

Innhold:
Mens kurset "Gode lesestrategier" handler om grunnleggende lesestrategier slik disse alltid er gjeldende, handler dette kurset om de mer valgbare og overordnede delene av det å lære, som å organisere kunnskap og regulere eget læringsarbeid. Lesing settes i sammenheng med elevenes læringssyn, forståelse av seg selv som lærende og de strategiene elevene bruker for å delta i fellesskapet og å lære best mulig.

Agenda:
1) Skolens mål:
• Skolen har en plan for hvordan læringsstrategier og selvregulering inngår i all fagundervisning

2) Elevenes mål:
• Elevene behersker ett sett læringsstrategier de kan velge blant
• Elevene har kunnskaper om strukturelle tekstvirkemidler
• Elevene fungerer selvregulert i fagundervisningen

3) Teorier og prinsipper:
• Læringsteorier og læringsstrategier
• Motivasjon og selvregulering
• Inkluderende og tilpasset undervisning

4) Praksis:
• Lærerne underviser i bruk av ulike organiserende strategier
• Lærerne underviser i aktiv bruk av virkemidler i tekster
• Elevenes stemme og strategibruk inngår i faglige tilbakemeldinger

Varighet:
Kurset egner seg som et 6-timers kurs, men kan deles opp i 2 eller 3 kortere økter, gjerne med noe utprøving imellom.

Kursholder: Vigdis Refsahl

Vigdis Refsahl er tidligere seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med helhetlig leseundervisning og tiltak for elever lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Vigdis har også vært delaktig i videreutdanning av lærere ved Universitetet i Oslo, der språk- og leseveiledning og skoleutvikling sto sentralt. Hun har også utgitt flere bøker om leseopplæring.

Vigdis har bred erfaring med både individ- og systemarbeid der alle skoleslag og nivåer har vært med, også voksenopplæring. Hun har bidratt inn i kommunale utviklingsprosjekter der implementering av helhetlig undervisningsplaner i lesing har vært sentralt. Vigdis dekker gjennom sine kurs flere sentrale sider ved leseopplæringen på skoler. Hun har som mål at kursdeltakerne tilegner seg en trygg og god praksis, som har tydelige forankringer i leseforskning og i læreplanens grunnleggende elev- og læringssyn (LK20).

Dette kurset kan kombineres med følgende kurs:
• Gode lesestrategier
• Motivasjon og mestring

Kursene kan settes sammen, og kombineres, under forutsetning av at det settes av minst 2 kursdager totalt.

Målgruppe for kurset:
Dette kurset henvender seg til ledere, lærere, veiledere og PPT, som ønsker å styrke læring for alle elever, gjennom inkluderende og tilpasset fagundervisning.

Vis flere tilsvarende kurs: