Språk- og leseveiledning - bedriftsinternt



Kursarrangør: KURS I SKOLEN
Sted: Hele landet, vi kommer til dere
          
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale
Varighet: fra 6 timer
Pris: fra 26.000

Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om språk- og leseveiledning for lærere i alle klassetrinn. I dette kurset ser vi på hvordan vi kan lage kvalitativt gode rutiner for forebygging av lesevansker.

Innhold:
Det handler om nødvendige rammer omkring intensive tiltak og om bruk av veiledning som arbeidsmåte for god praksisutvikling.

Agenda:
1) Skolens mål:
• Skolen har rutiner for å bruke veiledning som en del av skolens kvalitetssikring av undervisning og tiltak
• Skolen har en plan for hvordan ressurslærere innen lesefeltet kan bidra inn i skolens systemarbeid

2) Elevenes mål:
• Elever som er disponert for å utvikle lesevansker før en god og tilpasset begynneropplæring i lesing
• Elever som har utviklet lesevansker for godt kvalifisert hjelp med sine vansker

3) Teorier:
• Leseutvikling og lesevansker
• Veiledning og organisasjonsutvikling

4) Praksis:
• Etablering av skolerutiner for kvalitetssikring av tiltak for elever med lesevansker
• Igangsetting av veiledning som arbeidsform
• Samarbeid med PPT om skolenes tiltaksutvikling

Varighet:
Kurset egner seg som et 6-timers kurs, men kan deles opp i 2 eller 3 kortere økter, gjerne med noe utprøving imellom.

Kursholder: Vigdis Refsahl

Vigdis Refsahl er tidligere seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med helhetlig leseundervisning og tiltak for elever lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Vigdis har også vært delaktig i videreutdanning av lærere ved Universitetet i Oslo, der språk- og leseveiledning og skoleutvikling sto sentralt. Hun har også utgitt flere bøker om leseopplæring.

Vigdis har bred erfaring med både individ- og systemarbeid der alle skoleslag og nivåer har vært med, også voksenopplæring. Hun har bidratt inn i kommunale utviklingsprosjekter der implementering av helhetlig undervisningsplaner i lesing har vært sentralt. Vigdis dekker gjennom sine kurs flere sentrale sider ved leseopplæringen på skoler. Hun har som mål at kursdeltakerne tilegner seg en trygg og god praksis, som har tydelige forankringer i leseforskning og i læreplanens grunnleggende elev- og læringssyn (LK20).

Dette kurset kan kombineres med følgende kurs:
• Elevtilpasset leseopplæring på 1.- 4. trinn
• Lesekartlegging i skolen
• Intensive lesekurs for elever med lesevansker

Kursene kan settes sammen, og kombineres, under forutsetning av at det settes av minst 2 kursdager totalt.

Målgruppe for kurset:
Kurset henvender seg til ledere, leselærere, veiledere og rådgivere i PPT, som ønsker å kvalitetssikre og styrke forebyggende og avhjelpende språk- og leseundervisning.