Å arbeide med fagtekster som prosessorientert skriving - nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 timer
Pris: 1.190

Vi tilbyr nettkurs om VGS: Å arbeide med fagtekster som prosessorientert skriving. Fagtekster har i fagfornyelsen kommet inn på alle tre trinn på studieforberedende utdanningsprogram, og det inviteres til prosessorientert skriving i arbeidet med å forberede elevene til videre studier.

Kursinnhold:
Innhold i kursene vil tilpasses og tilrettelegges, både i innhold og omfang, til de enhver tid aktuelle behov i grunnskole, videregående skole og i voksenopplæringen og beskrives detaljert i hvert kurs sin kursbeskrivelse / kursinvitasjon. Kursene tar utgangpunkt i fag og tema som er aktuelle for ansatte i grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringen, og i andre instanser som jobber mot skolene (PPT, BUP, barnevern etc.). Læringsmål til det enkelte kurs hentes i hovedsak fra aktuelle områder i Læreplanen LK20.

Kursdeltaker skal sitte igjen med kunnskap, som enten kan anvendes direkte inn i eget arbeid eller som tilpasses eget arbeid, etter endt kursdeltakelse. Kursholder presenterer i dette kurset en modell for hvordan skriveopplæringen kan organiseres som prosessorientert skriving, med opplæring i akademisk skriving. Det legges vekt på praktiske løsninger med skjemaer for vurdering, forslag til tidsplaner, og veiledning i skriveprosessen som kan gjennomføres digitalt.

Kursholder: Gitte Koller

Gitte Koller er utdannet Cand. Philol. ved Universitetet i Oslo og har undervist i videregående skole siden 2001. Hun jobber i dag ved Hadeland videregående skole, hvor hun er fagkoordinator i norsk og underviser i norsk og engelsk. Hun har mange års erfaring som sensor ved sentralgitt skriftlig eksamen i norsk og har også erfaring som oppmann ved eksamen og som klagesensor. Innenfor norskfaget er hun særlig interessert i å bevisstgjøre elevene på skriveprosessen og betydningen av de skriftlige ferdighetene deres.

Målgruppe for kurset:
Kurset er for norsklærere i videregående skole