Økt deltakelse i egen læringsprosess i norskfaget bedriftsinternt



Kursarrangør: KURS I SKOLEN
Sted: Hele landet, vi kommer til dere
          
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale
Varighet: fra 6 timer
Pris: fra 26.000

Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om økt deltakelse i egen læringsprosess i norskfaget for lærere i den videregående skole.

Kursinnhold:
I dette kurset ser vi på hvordan vi, gjennom endring i vurderingspraksis, hjelper elevene til bedre progresjon i eget læringsarbeid, og større innsikt og medvirkning i egen læring i norskfaget. Eleven skal i fagfornyelsen være mer involvert og deltagende i hele vurderings- og læringsforløpet. Det betyr at eleven i større grad skal kunne forstå og reflektere rundt sin egen læringsprosess, og skal kunne medvirke i alt fra planlegging av læringsmål til vurderingsform.

I læreplanverket legges det vekt på at vurdering er en integrert del av selve læringsprosessen, og ikke noe som skal «kvitteres ut» til slutt for å sjekke kunnskapsnivået. Vurdering forstås i denne sammenheng som læring. Har vi klart å omstille oss? I dag er begrep som «tilbakemelding» eller «feedback» blant mange skoleforskere løftet frem som avgjørende for elevers læring.

Norsklærere bruker mye tid på å gi kommentarer og tilbakemeldinger til elever på tekster og vurderingsoppgaver. Vi har de beste intensjoner om at tilbakemeldingene vi gir skal gi informasjon om hva elevene får til og hva de bør utvikle. Men lykkes vi? Kommer tilbakemeldingene på et tidspunkt der elevene kan bruke dem? Og bruker elevene tilbakemeldingen du gir til å utvikle læringen?

Vi vet for eksempel fra både forskning og klasseromspraksis at tilbakemeldinger ofte mister sin verdi når de blir gitt etter at arbeidet er ferdig, og at en tallkarakter ofte fører til at læringen stopper opp. Dette kurset tar særlig utgangspunkt i et samarbeidsprosjekt med forskere fra Høgskulen i Volda, ledet av professor Siv Gamlem, der tilbakemeldings- og vurderingspraksis var tema.

I kurset kan du få tips om hvordan du som norsklærer kan utvikle din tilbakemeldingspraksis til å bli mer i tråd med det forskningen sier at fremmer læring, og hvordan du kan utvide vurderingsrepertoaret i faget. Du får også noen tips om hvordan du kan bruke hverandrevurdering, egenvurdering, refleksjonsnotat og kriterier for å øve opp elevens egen vurderingskompetanse, og øke elevmedvirkningen i læringsprosessen.

Kursdagen er delt i to, der første del er konsentrert rundt forskningsteori og erfaringer knyttet til samarbeidsprosjektet om vurdering. Del to er mer didaktisk og metodisk rettet, med flere eksempler fra klasseromspraksis. Det blir også lagt opp til refleksjon og kortere utforskende oppgaver underveis.

Agenda:
• Bruk av metoder som øker elevens selvrefleksjon om læring: refleksjonsnotat, egenvurdering, hverandre-vurdering / responsgrupper, oppgavekriterier.
• Prosessarbeid i skriving og læring
• Utvikling av vurderingsdesign, og hvordan jobbe systematisk og med progresjon i læringsarbeid
• Eksplisitt skriveopplæring
• Utvikling av oppgaver med flere vurderingsledd, som bygger på hverandre for å styrke dybdeforståelse

Kursholder: Siv Ringseth

Siv Ringseth jobber som lektor i norsk på en videregående skole. Til sammen har hun over tjue års fartstid fra norskfaget på videregående nivå, inkludert noen år med litteraturfag på International Baccalaureate (IB). Siv har også vært mangeårig sensor, utarbeidet undervisningsmateriell for NDLA og undervist norsk for voksne og påbygg.

I noen år fungerte hun som lærerspesialist i norsk, der rollen ble brukt til ulike utviklingsprosjekt i samarbeid med forskere fra Høgskulen i Volda. Prosjektene har handlet om blant annet dybdelæring og utvikling av elevers skrivekompetanse. Det hittil siste prosjektet handlet om vurdering og læring i digitale sammenhenger, med professor Siv Gamlem som forskningsleder. Noe av kurset bygger på teori og erfaringer fra dette samarbeidet.

Norskfaget rommer så mye, og Siv brenner særlig for nye måter å vurdere elevers kompetanse på, hun brenner for norskdidaktikk i alle dens former, for eksplisitt skriveopplæring og hvordan vi kan legge til rette for at elever skal oppleve progresjon og innsikt i egen læring.

Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot lærere i den videregående skole