Programmering i matematikk og naturfag, for lærere i ungdomsskole



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 6 timer
Pris: 2.190

Vi tilbyr kurs i programmering i matematikk og naturfag - for lærere i ungdomsskolen og VG1. Kurset gir deg en myk innføring i programmering i språket Python og er relevant for deg som har fagene matematikk og naturfag på ungdomsskolen og vg1 (1P). Vi tar utgangspunkt i de nye læreplanene.

Kursinnhold:
Kursholder viser, og du får prøve ut, ulike eksempler på hvordan programmering kan integreres i matematikkundervisningen. Det blir også noen eksempler fra naturfag, hvor du også får lære hvordan du kan bruke micro:bit i undervisningen. I matematikk kommer programmering inn som verktøy for å bygge opp elevenes algoritmiske tenkning.

Algoritmisk tenkning er å dele opp store problem i mange små enkle steg. Programmering gir også nye muligheter for utforsking av matematiske fenomener, som for eksempel simulering av mange terningkast eller tallfølger med bestemte mønstre. En micro:bit er en liten datamaskin som er utviklet av BBC for skoleelever.

Microbiten er enkel i bruk og man kan programmere alt fra spill og animasjoner til motorer som beveger seg. Microbiten inneholder ulike sensorer slik som temperatursensor og akselerometer og vi kan dermed bruke den til å undersøke naturfaglige fysiske fenomener. Du får god tid til å programmere/kode selv og i team, slik at du får noen grunnleggende ferdigheter du kan bygge videre på.

Noen eksempler på programmer som du alene klarer å kode etter kurset:
• Vekstfaktorkalkulator
• Vinkelutregneren
• Terningkastsimulator

I løpet av denne kursdagen skal du:
• Få nok basiskunnskap i programmering til at du kan bygge videre på det
• Bli entusiastisk over alle de nye mulighetene for dybdelæring, algoritmisk tenkning og utforsking som programmering gir
• Få oversikt over hva du og elevene dine bør kunne
• Få noen konkrete eksempler på undervisningsopplegg som du kan bruke med elevene dine
• Bli kjent med noen anvendelsesmåter for micro:bit

Kursholder: Kaare Erlend Jørgensen

Kaare Erlend Jørgensen har vært ansatt på Mailand videregående skole siden 2009, hvor han underviser i matematikk både på studieforberedende og yrkesfaglige løp. Han har meget god kjennskap til læreplanen og har sensorerfaring både fra muntlig og skriftlig eksamen i matematikk. Erlend har siden høsten 2017 sittet i oppgavenemnda for eksamen 1py og 1ty.

I tillegg er han dreven på digital kompetanse i matematikk. Han underviser også i informasjonsteknologi og har bred erfaring i å jobbe med de ulike utfordringene elever møter ved innlæring av programmering. I tillegg er han en av Mailands store ressurser på Flipped Classroom, Office 365 og One Note og en pådriver for å bruke digitale programmer i matematikkundervisningen.