Hvordan kan programmering bidra til økt forståelse og kompetanse



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Kurslokalet Hesten
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Kristian Augusts gate 6, 0164 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 3 timer
Pris: 1.390

Vi tilbyr kurs om hvordan kan programmering bidra til økt forståelse og kompetanse i sannsynlighet? Sannsynlighet er det temaet der programmering egner seg aller best. Bli med på kurs der du lærer hvordan programmering gjør elevene bedre i sannsynlighet!

Innhold:
På en travel dag i Karl Johans Gate, hvor mange menn kan du regne med å forbipasserende, før du ser en mann som er over 200 cm høy? Dette er et av mange spørsmål vi kan besvare ved hjelp av programmering. I dette kurset skal vi fokusere på typiske tilfeldige forsøk vi møter på i matematikk S1 og S2 på videregående skole. Programmering som digitalt verktøy er overlegent når det gjelder å simulere tilfeldige forsøk.

Vi begynner med enkle tilfeldige forsøk som terningkast, fødsler og skiskyting. Deretter ser vi på trekninger med og uten tilbakelegg. Til sist ser vi på stokastiske variabler, herunder normalfordelte variabler. Vi fokuserer spesielt på simuleringer ved hjelp av løkker. Dette vil hjelpe elevene til å forstå hvordan det tilfeldige forsøket fungerer i praksis. Vi skal også lære å lage enkle grafiske framstillinger av forsøkene.

Kurset lærer deg blant annet å:
• Simulere forsøk ved hjelp av for- og while-løkker
• Lage enkle og sammensatte if-setninger for å undersøke om en hendelse inntreffer
• Behandle inndata fra brukeren
• Designe algoritmer for å løse problemer i sannsynlighet
• Plotte resultater av forsøk i form av en grafisk framstilling
• Lage nivådifferensierte opplegg med programmering for elevene

Kursholder: Kaare Erlend Jørgensen

Kaare Erlend Jørgensen har vært ansatt på Mailand videregående skole siden 2009, hvor han underviser i matematikk og informasjonsteknologi. Han har undervist alle matematikkfagene i videregående skole; 1P, 1P-Y, 2P-Y, 1T, S1, S2, R1 og R2. Erlend satt i oppgavenemnda for eksamen 1P-Y og 1T-Y i perioden 2017-2020.

I tillegg er han dreven på digital kompetanse i matematikk, og har produsert 500 undervisningsvideoer til bruk i omvendt undervisning. Han har mange års erfaring med nybegynnere i programmering, og er en pådriver for visuell innlæring framfor tekstbasert. Motto: «Hvis du klarer å følge oppskriften for Toro Tomatsuppe, så klarer du også å lære deg å programmere.»

Målgruppe for kurset:
Dette kurset egner seg for lærere i videregående skole

Forkunnskaper:
• Det er mulig å ta kurset med minimalt av forkunnskaper i programmering, men det er en fordel å kjenne til noe grunnleggende programmering som bruk av variabler, enkle if-setninger og løkker.