Fagfornyelsen og den nye lærerrollen - nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 timer
Pris: 1.190

Vi tilbyr nettkurs om fagfornyelsen og den nye lærerrollen. Elevenes motivasjon for skolen er synkende, og den faller tidligere enn før. Elevene etterspør bedre relasjoner til læreren og ønsker mer personlig tilrettelagt læring, noe som har fått forsterket aktualitet i den koronakrisen vi er inne i.

Innhold:
De nye læreplanene legger opp til en tverrfaglig tenkning og arbeidsmetodikk som går på tvers av fag og fagområder. Dette viser seg særlig gjennom de tre tverrfaglige temaene, men også som en ny metodisk tilnærming til læring som skal fremme dybdelæring. Og gjennom dybdelæringsprosesser skal elevene lære på nye måter enn før for å oppnå større kompetanse. Dette utfordrer lærerrollen på flere måter.

Hva er det som motiverer elevene i dag? Hvordan kan lærere legge til rette for å se hver elev og minske fremmedgjøring? Hvilke verktøy, muligheter og potensial er det i å se på relasjoner på en ny måte, i å se på ny organisering av skoledagen og nye tilnærminger til tverrfaglig læring? Kurset gir konkrete tips til arbeidet med fagfornyelsen.

Kursholder: Dag Johannes Sunde

Dag Johannes Sunde er spesialrådgiver i avdeling for oppvekst og kunnskap i Oslo Rådhus. Han har tidligere jobbet i Utdanningsdirektoratet med vurdering og læreplanutvikling. Dag Johannes satt i prosjektgruppen for fagfornyelsen i direktoratet. Dag Johannes er utdannet musikkviter, og har erfaring som lærer på ungdomstrinnet. Som forfatter har han gitt ut bøkene Fra læreplan til klasserom (2017) og Drømmelæreren (2019).