ITIL® 4 Foundation



Kursarrangør: Glasspaper AS
Sted: Møre og Romsdal, Ålesund
Møre og Romsdal
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 3 dager
Pris: 16.900

ITIL 4 Foundation er et kurs, som er basert på AXELOS sine beskrivelser av stoffet til Foundation eksamen. Det grunnleggende målet med dette kurset er å hjelpe deltakerne til å forstå nøkkelbegrepene for tjenestestyring i ITIL 4 rammeverket og gjøre seg klare for en ITIL® 4 Foundation eksamen.

ITIL 4 bygger på essensen av beste praksis som ITIL tilbyr når det gjelder tjenesteleveranser (Service management). ITIL 4 gir oss en praktisk og fleksibel tilnærming når vi nå flytter våre tjenester til den nye digitale verden med levering og drift av produkter og tjenester ved hjelp av den digitale løsninger med omfattende ende-til-ende driftsmodeller. ITIL 4 gir også et helhetlig ende-til-ende bilde og integrerer andre rammeverk som Lean IT, Agile og DevOps.

På slutten av kurset skal du være i stand til å:
• Forstå hovedbegrepene til ITIL og Service Management
• Forstå ITIL sine Guiding principles, som kan hjelpe deg og din organisasjon til å ta til seg og tilpasse ITIL sine tanker rundt Service management.
• Forstå de fire aspektene ved Service management
• Forstå hensikten med ITIL Service Value System, og hva den består av, og aktivitetene som utgjør Service Value Chain og hvordan disse henger sammen.
• Forstå hovedbegrepene til Continual improvement
• Lære om de forskjellige ITIL practices og hvordan disse bidrar til aktivitetene i Service Value Chain

Program:

Dag 1)
• Modul 1 Introduksjon til ITIL 4
• Modul 2 Service Management: Sentrale begreper
• Modul 3 Sju Guiding Principles
• Modul 4 Fire aspekter ved Service Management

Dag 2)
• Modul 5 Service Value System og Service Value Chain
• Modul 6 Continual Improvement

Dag 3)
• Modul 7 En oversikt over ITIL Practices
• Eksamensforberedelser med eksempeloppgaver
• Eksamen

Målgruppe for kurset:
ITIL 4 Foundation kurset er hovedsakelig rettet mot deltagere i IT og forretningsområder som ønsker å jobbe med å tilby tjenester, eller som er kjent med ITIL fra tidligere, og / eller kjenner andre tilsvarende rammeverk, og som nå ønsker å lære om ITIL 4.

Dette kurset, og den tilhørende sertifiseringen, kan være fordelaktig å gjennomføre for følgende roller:
• IT støttefunksjoner
• IT konsulenter
• Forretningsansvarlige
• Eiere av forretningsprosesser
• IT-utviklere
• Tjenestetilbydere
• Systemintegratorer

Forkunnskaper:
• Det er ingen krav til forkunnskap for dette kurset, men grunnleggende forståelse for Service management vil være til hjelp

Kursspråk:
• Engelsk innhold, norsk instruktør

Eksamen / sertifisering:
Hensikten med eksamen er å vurdere om deltakerne er i stand til å demonstrere nødvendig forståelse av rammene for tjenestestyring i ITIL 4. ITIL® 4 Foundation-sertifikatet oppnås etter vellykket gjennomføring av eksamen.