Forhandlingsstrategi og forhandlingsteknikk for styremedlemmer

HMStips.no, 25.01.2013

Forhandling og forhandlingsrollen

Vi har kurs som retter seg primært mot ledere, styremedlemmer, salgssjefer: key account ansvarlige og andre med en stilling eller funksjon der forhandlinger er en viktig og sentral del av arbeidet. Formålet med et slikt kurs er å få en grundig innføring i forhandlinger som prosess, med vesentlig vekt på å forstå forhandlingssituasjoners ulike utgangspunkt, strategiske forhold knyttet til forhandlinger og de teknikker som man i en forhandlingsrolle bør være bevisst.

På kurset arbeider man blant annet med de ulike modeller og teknikker man møter, hvordan avdekke og forberede seg med hensyn på hersketeknikker og metoder, samt gjennomgå konkrete eksempler på ulike teknikker i ulike forhandlings- situasjoner. Kursets formål er videre at kursdeltakere, etter kursgjennomføring, skal være bedre rustet til å planlegge, gjennomføre, takle og håndtere, samt styre forhandlingsprosesser av ulik karakter på en mer bevisst og målrettet måte.


Vårt kurs varer i ca 6 timer og kurspris inkluderer lunsj, kaffe/te /drikke. Kursmateriell med eksempelmaler som deltakere kan legge til grunn ved utforming og bruk i egen virksomhet er inkludert i kursprisen. Og vi minner om at dette kurset inngår som ett av de valgfrie heldags spesialiseringskurs i Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer.

Kursinnhold er bygget opp omkring følgende spørsmålsstillinger:

? Når bør vi forhandle?

? Er vi tilstrekkelig forberedt før forhandlingene?

? Hvilken taktikk velger vi, offensiv/defensiv?

? Hvordan sikrer vi forhandlingene våre før de trer i kraft?

? Vet vi nok om oss selv og vår samarbeidspartner før vi starter?

? Hva ønsker vi å oppnå med forhandlingene ut fra et økonomisk perspektiv?

? Hvilken taktikk har motparten valgt?

? Hvor mye må vi gi fra oss i forhandlingene for å få det vi ønsker?

? Hvor lenge antar vi at forhandlingene vil pågå?

? Forstår vi hva motparten ønsker å oppnå med forhandlingene?

? Har vi den nødvendige kunnskapen for å løse konflikter som oppstår?

Bedriftsinternt kurs

Kursprogrammet kan leveres som bedriftsinternt kurs etter nærmere avtale om sted tid, innhold, pris etc. Emner, eller deler av kursprogrammet, kan også kombineres med andre bedriftsinterne ønsker og skreddersys den enkelte virksomhets behov.

Konsulentassistanse

Kurset kan også leveres som et individuelt kurs for deg som ønsker en konkret privat og personlig gjennomgang sett i forhold til emnet, eller som står overfor situasjoner/utfordringer knyttet til dette temaet.

Hjemmeside:

www.hmstips.no