Vi tilbyr kurs i økt leseforståelse og bedre skrivekompetanse. Mange elever har store utfordringer innen leseforståelse og tekstskriving, samtidig som lesing og skriving er nøkkelen til et funksjonelt norsk språk.
Innhold:
Dette kurset tar for seg arbeid med leseforståelse og skrivekompetanse i det flerspråklige klasserommet, ved bruk av lesebestillinger, differensierte stillas i analyse av leste tekster og i egen produksjon av tekster. Kursdagen vil bestå av forelesninger, praktiske oppgaver og samarbeid i grupper.
Agenda:
• Hva vil det si å være minoritetsspråklig elev
• Fra morsmål til andrespråks-kompetanse, språklig eksil
• Hvordan kan man bygge på elevenes egen kunnskap
• Bruk av muntlige aktiviteter for å øke skriftlige ferdigheter
• Stillasbygging i norsk, historie, samfunnsfag, engelsk og i programfag
• Metode for å bedre leseflyt, som igjen bedrer leseforståelsen
• Praktiske undervisningstips
Kursledere: Anne Kristensen og Elisabeth Rødland
Anne Kristensen underviser i norsk for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglig utdanningsprogram ved Oslo Voksenopplæring Sinsen. Hennes fagbakgrunn omfatter lærerhøgskole, sosialpedagogikk, flerkulturell pedagogikk, norsk som andrespråk og masterprogrammet Lesing og skriving i skolen, 5. - 10. trinn. Anne har undervist voksne i 25 år, både elever med norsk som morsmål og minoritetsspråklige elever. Innen begge elevgruppene har hun hovedsakelig jobbet med elever med utforinger i lesing og skriving.
Elisabeth Rødland er lærer i norsk og samfunnsfag ved Oslo Voksenopplæring Sinsen. Hun er Cand. Mag fra UiO med Nordisk språk og litteratur, sosialantropologi, Vest-Europakunnskap og historie. Elisabeth har mange års erfaring med innvandrere og andrespråks-undervisning.
Målgruppe for kurset:
Kurset passer for lærere som underviser på ungdomstrinnet, i videregående skole og i voksenopplæringen, både for minoritets- og norskspråklige elever.