Vi tilbyr lærlingkonferansen 2026. For få læreplasser og vanskelig rekruttering. Overgang fra skole til arbeidsliv. Sviktende psykisk helse. Manglende tilbud om jobb etterpå. Vi ser på utfordringer og løsninger.
På konferansen skal du få innsikt i:
• Yrkesfagopplæringen i Norge: Strukturelle særtrekk - samarbeid mellom skole og arbeidsliv
• Yrkesfaglig fordypning som forberedelse til overgangen til arbeid
• Kommunikasjon i læretiden - styrking av dialog mellom lærling og veileder
• Kommunikasjon og kulturell forståelse
• Vi har invitert noen av landets aller dyktigste forelesere på sine felt til å gi deg praktiske råd
Etter konferansen skal du ha fått med deg:
• Hva bedriftene forventer av sine lærlinger i 2026
• Hvordan gå frem for å styrke elevenes selvstendighet
• Hvordan styrke felles forståelse mellom skole og bedrift
• Konferansen er under planlegging
Program dag 1:
kl 10:20 - 10:40 - Velkommen - og konferansens mål:
Introduksjon til konferansen, og dens betydning for yrkesfag og arbeidsliv
kl 10:45 - 11:30 - Opplæringskontorene: Et kritisk mellomledd i norsk fag- og yrkesopplæring:
Vi gjennomgår yrkesfagopplæringen i Norge, og dens strukturelle særtrekk. Hvordan fungerer samarbeidet mellom skole og arbeidsliv? Håkon Høst er en sentral forsker på området fag- og yrkesopplæring i Norge, og regnes som landets fremste ekspert på opplæringskontorenes rolle. Han har ledet flere store forskningsprosjekter om temaet, blant annet for Utdanningsdirektoratet.
- Håkon Høst, Dr. polit, Forsker 1
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:00 - Lærlingen som arbeidstaker og elev:
Vi får ekspertise på besøk, som skal ta for seg den vanskelige dobbeltrollen unge lærlinger havner i. De er både elev og arbeidstaker, og omfattes av ulike lovverk det kan være greit å ha innsikt i.
- Jarle Dukic Sandven, avdelingsdirektør
kl 13:15 - 14:00 - Yrkesfaglig Fordypning (YFF) som forberedelse:
Hvordan YFF kan styrke overgangen til arbeid? I faget får elever praktisk erfaring gjennom utplassering i bedrifter. Hvilke erfaringer gjør man seg? Hva er suksessfaktorer? Hva er forbedringspunkter?
- Merete C. Rekdahl, universitetslektor, OsloMet
kl 14:15 - 15:00 - Ikke-møtte forventninger - innlegg om frafallsfaktorer:
Jimmy Pasali ved Opplæringskontoret Vestland er kjent for å bruke egne erfaringer og inspirerende historier i sine foredrag, og får svært gode tilbakemeldinger for sin evne til å engasjere, motivere og se andre mennesker. I dette foredraget gjør han en analyse av mismatch mellom forventninger og opplevelser. Hva kan det gjøre med gjennomføringsgraden hos lærlingene?
- Jimmy Pasali, leder opplæringskontoret Vestland
kl 15:15 - 16:00 - Fra utenforskap til arbeidskraft - eksempler fra AiR UNG:
Rehabiliteringssenteret AiR er en spesialisthelsetjenesteinstitusjon i Rauland, Telemark, som tilbyr arbeidsrettet rehabilitering særlig for personer med muskel- og skjelettplager og lettere psykiske lidelser. Senteret har siden 2021 drevet eget tilbud for unge voksne i alderen 18 - 30 år (AiR UNG), for å få unge inn i eller tilbake til arbeid / utdanning tross helseutfordringer.
Senteret har hatt samarbeid med NHO byggenæringen om tiltak knyttet til utsatte lærlinger som står i fare for å falle ut av lærlingtiden. De tilbyr nå også kurs og oppfølging for å forebygge sykefravær og frafall. Vi får høre om erfaringer som er vel verdt å dele med mange.
- Lill-Katrin Nyhus, seniorrådgiver
kl 19:30 - 22:00 - Felles middag for de som overnatter, og for inviterte
Program dag 2:
kl 08:30 - 09:15 - Fremtidens skole i bedrift:
Ungdom som står i fare for å falle ut av utdanningsløpet bør gjennom fleksible ordninger få mulighet til selvrespekt og verdige liv. Dette kan i en rekke tilfeller samkjøres med at bedriftene kan sikres sårt tiltrengt rekruttering og arbeidskraft. Vi får en orientering om hvordan næringene ser på ulike løsninger som kan komme hele samfunnet til gode.
- Fremtidens skole
kl 09:30 - 10:15 - Læringsmiljø og betydning for lærlingers gjennomføring av læretid:
En god del av lærlingene som starter opplæring i bedrift, bruker mer tid enn to år på å fullføre læretida og bestå fagprøven, og en del av dem avslutter læretiden uten å oppnå fag- eller svennebrev. Forskningen om avbrudd i læretiden har så langt i liten grad rettet søkelyset mot læringsmiljøet i bedrift.
I dette foredraget presenterer vi en studie om betydningen av læringsmiljøet i bedrift for avbrudd i (eller gjennomføring av) læretiden (prosjekt Staying on Track). Analysen er basert på erfaringer fra både lærlinger i siste år av læretiden og lærlinger som har sluttet i lære. Avslutningsvis diskuterer vi hvordan bedrifter legger til rette for at lærlinger får en god start på læretiden (smakebiter fra prosjektet School4Work).
- Stine Solberg, postdoktor
- Evi Schmid, professor
kl 10:30 - 11:15 - Hvilke henvendelser får lærlingombudet oftest:
Lærlingombud Benthe Asp i Trøndelag er invitert for å holde en orientering som vil kunne belyse en del av utfordringene som ligger i samarbeid mellom elev, utdanningsinstitusjon og bedrift:
• Ikke-møtte forventninger (hva tenker ombudet er vesentlig for å forebygge frafall)
• Vanligste fallgruber for lærlinger og bedrifter
• Hvilke henvendelser får ombudet oftest
• Hva forteller dette om frafall og konflikter
kl 11:30 - 12:15 - Når bedriften mangler læreplasser - hva gjør vi da:
Hvordan kan flere læreplasser skapes? Hva hemmer og hva fremmer rekruttering til fag? Erfaringer fra ulike regioner og bransjer.
- Ann-Kristin Birkelund, rådgiver AOF Opplæringskontor
kl 12:30 - 13:00 - Hva skjer etter fagprøven:
Mange lærlinger blir ikke tilbudt fast jobb. Hvordan sikre god overgang til varig arbeid? Og hvordan kan de eventuelt finne sin egen vei inn i arbeidslivet?
- Ole Martin Jortveit, Country HR Managar, Jysk Norge
kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause
kl 14:00 - 14:45 - Retten til karriereveiledning – Et pilotprosjekt
Nytt for lærlinger er retten til karriereveiledning. Ved veiledningssenteret i Akershus har man sammen med Lillestrøm kommune gjennomført et pilotprosjekt, der man ga karriereveiledning i gruppe for et kull gjennom to års læretid. Hvorfor og hvordan ble prosjektet gjennomført? Hva lærte man, og hva kan andre lære? Dette innlegget må du få med deg!
- Gro Hege Stensrud, karriereveileder
- Jeanette Iversen, lærlingkoordinator, Lillestrøm
Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpne for alle