Forbrukertjeneste

HMStips.no, 29.06.2010

Som tilbyder av en forbrukertjeneste skal man opptre med aktsomhet og forebygge helseskader som forbrukertjenesten eller produktet evt. medfører.

Det overordnete ansvaret for markedsføring, gjennomføring samt tilrettelegging ligger hos lederen/eieren. Samtidig har alle sysselsatte aktsomhetsplikt knyttet til egne arbeidsområder, og krever tilstrekkelig opplæring.

Disse kravene gjelder uavhendig av om det tas betalt for tjenesten, og omfatter også frivillige organisasjoner som tilbyr tjenester.

Aktsomhetsplikten gjelder for personlig verneutstyr (PVU) og andre produkter som virksomheten tilbyr som en del av forbrukertjenesten, som for eksempel hjelmer, leddbeskyttere, alpinutstyr, lekeplassutstyr, rullebrett/ramper, trampoliner og andre sports- og fritidsprodukter.

Den som eier eller leder virksomhet som tilbyr forbrukertjenester plikter å skaffe seg nødvendig kunnskap om tjenestens art samt risiko forbundet med den for å kunne vurdere faren for helseskade.

Man er også pliktig til å informere forbrukeren om tjenesten gjennom instuksjoner og demonstrasjoner. Informasjonen skal være tydelig, lett tilgjengelig og tilpasset brukerens behov.

Hjemmeside:

www.hmstips.no