Vi tilbyr nettkurs om å ta vare på seg selv når jobben er å ta vare på andre. Målsettingen er at kursdeltakerne skal sitte igjen med kunnskap, som enten kan anvendes direkte inn i eget arbeid eller som tilpasses eget arbeid, etter endt kursdeltakelse.
Innhold:
Slitenhet og sykefravær, utfordringer med kommunikasjon og konflikter, økende frustrasjon over vanskelige dilemmaer. Listen er lang over det som kan være symptomer på at opplevd stress og følelsen av å være overveldet skaper slitasje og vansker, både hos enkeltansatte, og mellom ansatte som har arbeidsdagen sin i barnehage eller skole.
Det kan være lett å glemme, eller komme bort fra, hva det innebærer å ta vare på seg selv, når et naturlig fokus i hverdagen er «barnets beste». Temaer som livsmestring og robusthet har fått anerkjennelse og en naturlig plass som sentrale og grunnleggende temaer for barn og elever i barnehage og grunnskole.
Det å arbeide aktivt med disse temaene, er også relevant og nyttig for de ansatte, som jo er de som skal lære barna hva livsmestring og robusthet innebærer i praksis. I dette kurset tar jeg for meg hvordan mennesker som arbeider med å ta vare på andre kan finne gode måter å ta vare på seg selv. Så vi finner den gode balansen mellom å arbeide for «barnets beste» og det å respektere og ta vare på oss selv.
Kursholder Sjur Langeland
Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Han har lang erfaring fra å arbeide tett med skoler, barnehager og foresatte i oppfølgingen av barn. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i Mindfulness, LØFT, ART og veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon og relasjonsarbeid m.m.
Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot alle lærere i grunnskolen og i videregående skole
Forkunnskaper:
• Det er ingen krav til forkunnskaper