Vi tilbyr nettbasert studie om relasjonsledelse i praksis. I dette emnet vil du møte mange nye refleksjoner rundt ledelse, ditt syn på ledelse og hvordan utøve relasjonsledelse i praksis.
Innhold:
Vi vil mene at dette kurset for mange er inngangsporten til ledelse og selve refleksjonen rundt det å lede mennesker. Erkjennelsen av at folk er forskjellige og at samme tilnærmingen ikke virker like godt på alle. Relasjonsledelse er en menneskeorientert ledelsesteori og bygger på et humanistisk menneskesyn. Relasjonsledelse handler om å påvirke medarbeidere gjennom tillitsrelasjoner og dialog. Ledelse er å oppnå målsatte resultater sammen med andre.
I relasjonsledelse handler det om å skape resultater gjennom sterke relasjoner. Det motsatte er «kunstig autoritet», når lederen må bestemme eller bruke makt for å få noen til å gjøre noe, fremfor den naturlige autoriteten som oppstår med tillit. Kanskje har du selv opplevd å ty til makt for å få kollegene dine til å levere? Eller har du merket noe i deg selv når du opplever å bli beordret til noe?
Gjennomføring:
Dette studiet tilbys som nettstudium med fleksibel oppstart. Studietiden er beregnet som deltid. Du kan begynne studiene når du vil, og du gjennomfører i eget tempo. I nettskolen finner du lesestoff, videoer, begrepsforklaringer, oppgaver og refleksjoner. I løpet av studietiden har du tilgang på faglærer og studieveileder som kan svare på faglige og praktiske spørsmål du måtte ha. Når innsendingsoppgaven er bestått, er kurset gjennomført og bestått, og du kan be om kursbevis.
Læringsmål:
• Beskrive de viktigste elementene i relasjonsledelse og hva som menes med avhengigheter og relasjonelt mot
• Forklare hvorfor dialog står sentralt i relasjonsledelse
• Beskrive forskjellige måter du kan motivere medarbeidere på
• Definere ulike typer konflikter og har kunnskap om konfliktløsning relatert til ulike konflikttyper
• Identifisere viktige allianser og samarbeidspartnere i en virksomhet og utenfor en virksomhet
• Forklare følelsenes betydning i kommunikasjon med andre
• Beskrive hva som kjennetegner en relasjonsorientert leder
• Benytte relasjonsorientert dialog i praksis
• Fortolke medarbeideres motivasjon
• Respekt for etiske prinsipper ved å lede gjennom dialog
• Ta ansvar for å bygge relasjoner til medarbeidere og eksterne interessenter
• Videreutvikle sin faglige kunnskap gjennom eksternt samarbeide
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker nettbasert studie om relasjonsledelse i praksis
Opptakskrav:
• Ingen formelle opptakskrav
Kursmateriell:
Bokliste: Relasjonsledelse, 5. utg. Spurkeland, Jan. Universitetsforlaget 2017. ISBN: 9788215029276
Eksamen / sertifisering:
Det er ingen eksamen i dette kurset. Etter innleveringene er vurdert godkjent er kurset bestått og du kan be om kursbevis.