Pust og avspenning



Sted: Yogaskolen i Bergen
          Hordaland, Bergen
Kursadresse: Strandgaten 201, 5004 Bergen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Mandag Kl. 15-16.15
Varighet: 6 ganger
Pris: 1.440

Kurset er for alle. Du trenger ikke ha gjort yoga eller pusteøvelser før og du trenger heller ikke å være myk og smidig eller i god form. Kurset er et forløp hvor du gradvis fordyper deg i yogaens pusteteknikker og avspenning.

Vi har følgende struktur hver gang på kurset:
• Savasana (innledende avspenning 5-15 min min),
• Pranayama (forskjellige pusteteknikker) og
• Yoga nidra (instruert dybdeavspenning 15-30 min).


Du vil gradvis lære følgende pusteteknikker:
1. Bølgepusten er en pusteteknikk som – gjennom avspenning av mellomgulvet, mage- og tarmsystem – gjør det mulig å puste mer naturlig og med magen. Den virker sterkt avspennende i seg selv og forbereder i tillegg kropp og sinn for yogaens andre pusteteknikker.
• Det dype åndedrettet bygger opp og forsterker den naturlige pusten i magen.
• Blåsebelgen (Bhastrika) gir mer surstoff til hjernen og er en god forberedelse til mer meditative pusteteknikker som Vekselpusten og Meditativ pust.
• Humlebien (Bhramari) virker avspennende og er god for få bekymringer til å lette.
• Vekselpusten (Nadi Shodana, renselse av nadiene – kroppens energipasasjer) er en av yogaens viktigste pusteteknikker. Den balansere høyre og venstre hjernehalvdel, fremmer konsentrasjonsevnen og kan motvirke høyt blodtrykk.
• Meditativ pust (Ujjayi Pranayama) er en langsom, dyp pust som harmonisere og integrerer kropp og sinn. Meditativ pust er selve fundamentet i flere av yogatradisjonens mest dyptgående meditasjonsteknikker som Kriya yoga, Ajapa japa og Prana vidya.

Vis flere tilsvarende kurs: