Konflikter i arbeidslivet



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 dager

Vi tilbyr konferanse om konflikter i arbeidslivet. En konferanse som gir verktøy, råd og praksisnære løsninger på utfordringer som oppstår i arbeidslivet. Det er umulig å sikre seg mot små og store konflikter i arbeidslivet.

Innhold:
Når mange mennesker skal levere sammen mot et felles mål oppstår det av og til uenigheter. I noen tilfeller er dette bra, og kan brukes til å skape progresjon i arbeidsoppgaver så vel som i personlige relasjoner. Denne konferansen setter søkelyset på hvordan konflikter både kan forebygges, og løses til å utvikle organisasjonen videre.

Program dag 1:
kl 09:25 - 09:30 Åpning av konferansen
Kjell Ove Hveding, Konferansier, gründer og samfunnsbygger

kl 09:30 - 10:15 Hva er egentlig mobbing på jobb:
Å «glemme» å sende e-post om fredagspils, eller holde tilbake nødvendig informasjon om en arbeidsoppgave, kan være tegn på mobbing på en arbeidsplass. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å hjelpe ansatte som har det vanskelig. Hvordan får vi det til og hvordan skal vi rette opp i det som ble feil? I dette innlegget retter Cecilie søkelyset på tematikken og gir refleksjoner og verktøy til hvordan dette kan løses.
- Cecilie Thorsen, Psykologspesialist

kl 10:30 - 11:30 Hva er konflikter på jobb:
Typiske trekk ved konflikt på jobb er at kommunikasjonen utvikler seg til å bli nedbrytende og uproduktiv, noe som igjen svekker de mellommenneskelige relasjonene. I dette foredraget får du høre hva det egentlig handler om, og noen tips om hvilke feller det er lett å gå i.
- Sverre Blandhol, Professor, UiO

kl 11:30 - 12:30 Lunsjpause

kl 12:30 - 13:15 Erfaring fra førstelinjen:
Arbeidslivstelefonen gir råd, tips, og løsningsforslag til mange type uenigheter og spenningsforhold i arbeidslivet. I førstelinjen tør folk snakke fra levra og gi innsikt i hvordan det faktisk står til. Her kommer de praktiske erfaringer og råd.
- Truls S. Bjaaland, Seniorrådgiver, Arbeidslivstelefonen

kl 13:30 - 14:30 Når følelser skaper konflikter på jobb:
Spenningsnivået i konflikter oppleves ulikt mellom partene som er involvert. Ofte fordi følelser er relatert både til oppgaver på arbeidsplassen, men også til de personlige relasjonene som oppstår. Motstand og motsetning skaper spenninger mellom mennesker som det er behov for å løse opp. Hvordan er det mulig å jobbe med disse spenningene på en balansert og praksisnær måte?
Tor-Johan Ekeland, Professor, institutt for sosialfag, Høgskulen i Volda

kl 14:45 - 15:45 Den sårbare narsissisten på jobb:
Det er lett å ty til en defensjon av andre vi er uenige med og kalle de narsissist. Men hva kjennetegner egentlig en narsissist, og hva skjer i organisasjonen rundt slike personer? Hva gjør du som leder, medarbeider tillitsvalgt eller verneombud hvis du oppdager en ødeleggende atferd?
- Egon Hagen, Psykolog, Phd

Program dag 2:
kl 09:00 - 09:45 Er organisering en kime til konflikt:
Det er mange grunner til at det kan oppstå personkonflikter på arbeidsplassen. Organisatoriske forhold kan være en medvirkende årsak til at de oppstår. For å håndtere slike konflikter trengs det praktiske råd og erfaring. I dette innlegget viser Robert hvordan konflikter oppstår, hvordan de kan utvikle seg, og hvordan de kan håndteres med vekt på dialogbaserte metoder.
- Robert Salomon, Seniorforsker emeritus, OsloMet

kl 10:00 - 10:45 Feedback som konfliktforebygging i arbeidslivet:
Evnen til å kunne gi og få tilbakemeldinger er viktig i håndtering av konflikter. Vi har ofte et godt språk for det som er bra, men når ting blir vanskelig så blir vi fort klønete. I dette foredraget får du god innføring i hvordan du både gir og tar i mot tilbakemeldinger og dermed forebygger konflikter.
- Rita Enstad-Karlsen, Foredragsholder

kl 11:00 - 11:45 Er dårlig ledelse hovedårsaken til konflikter og mobbing i arbeidslivet:
Det er en klar sammenheng mellom mobbing på arbeidsplassen og lederens atferd i stressende og konfliktfylte situasjoner. Det er ikke alltid mulig å la saker «gå seg til». Kari viser hva som kan skje dersom konflikter ikke følges opp på en konstruktiv måte, og hvorfor det er viktig å etablere et klima i organisasjonen, for å kunne løse konflikter.
- Kari Wik Ågotnes, Førsteamanuensis, UiB

kl 11:45 - 12:30 Lunsjpause

kl 12:30 - 14:15 Slik takler du vanskelige personer:
Konflikter stjeler energi, men konflikter som håndteres på en konstruktiv måte resulterer i bedre samhandling. Mona Evjen viser gjennom denne forelesningen konkrete verktøy og praktiske måter å håndtere konflikter på ved å:
• Erkjenne relasjonen
• Skape forståelse for ulikheter
• Stoppe spill og utvikling av konflikter
• Beherske teknikker for god kommunikasjon
• Bruke sammenhengen mellom tanker, følelser og handlinger
• Be om det du trenger på en vennlig måte

kl 14:15 - 14:20 Avslutning av konferansen
Kjell Ove Hveding, Konferansier, gründer og samfunnsbygger

Konferansier: Kjell Ove Hveding

Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.

Målgruppe for kurset:
Mellomledere, personalledere. HR-medarbeidere, verneombud, tillitsvalgte og andre som jobber med personaloppfølging eller psykososialt arbeidsmiljø.