Gjennom kurset Økonomi for ikke-økonomer får du nødvendig innsikt i grunnleggende bedriftsøkonomiske teorier, metoder og modeller slik at du får forståelse for de viktigste bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger.
							
							
                            
							
								Hva du lærer
* Hvordan er regnskapet bygget opp – forskjell på resultat og balanse 
* Hva er en god økonomirapport – økonomiske styring 
* Økonomisk planlegging, budsjettering og likviditetsstyring 
* Nøkkeltall – hvordan bygge og forstå egne nøkkeltall 
* Slik leser du et årsregnskap + praktiske råd og tips 
* Selskapsformer i Norge 
* Grunnleggende økonomikunnskap - ledelsen overordnendeansvar – regnskap, 
  økonomi, budsjett, likviditet og oppfølging 
 
Fordeler med kurset
* Bli tryggere med økonomirelatert arbeid 
* Styrk din evne til å ta gode økonomiske beslutninger 
* Få økt kunnskap om de økonomiske sammenhengene i din virksomhet 
* Bli i stand til å gjennomføre grunnleggende bedriftsøkonomiske analyser 
* Øk ditt ordforråd innen økonomi for å kommunisere effektivt med økonomer 
 
Målgruppe  
Dette kurset passer for deg som jobber i små og mellomstore virksomheter og har budsjett- og avdelingsansvar. Du er gjerne leder, prosjektleder eller regnskaps- og økonomimedarbeider som har behov for en oppdatering og/eller økt regnskaps- og økonomiforståelse. 
Forkunnskaper
Ingen forkunnskaper kreves til dette kurset.? 
 
Kursinnhold
1. Ledelsens overordnede ansvar – hva gjelder av lover og regler  
* Styrets og ledelsens ansvar 
* Hva sier loven 
2. Grunnleggende økonomikunnskap og begrepsavklaringer 
* Brukere av regnskap 
* Regnskapsprinsipper 
3. Selskapsformer 
* Organisasjonsformer – forskjeller og forståelse 
* Avgiftssystemet 
4. Hvordan er regnskapet bygget opp – kontoplan 
* Hva er standard norsk kontoplan 
* Oppbygging av egen kontoplan 
5. Forskjellen på resultat og balanseregnskap 
* Hva er resultatregnskap – hvordan lese og forstå 
* Hva er balanseregnskap – hvordan lese og forstå 
6. Hva er en god økonomirapport 
* Økonomirapportering – krav og innhold 
* Hvordan lese trender, signaler og forutsetninger for videre drift 
7. Budsjettering 
* Budsjettprosessen – hvordan planlegge og gjennomføre 
* Forskjellen mellom resultat, investering og likviditetsbudsjett   
8. Likviditet og prognosearbeid - hva kjennetegner god likviditetsstyring og hvordan forstå faresignaler og muligheter 
* Hvordan jobbe godt med likviditeten 
* Hvilke faktorer påvirker likviditeten positivt og negativt  
* Hvordan jobbe med likviditetsprognose 
* Hvordan bygge en god prognosemodell 
9. Nøkkeltall 
* Hvilke nøkkeltall må forstås 
* Hvordan bygge nøkkeltall for egen virksomhet 
10. Årsregnskap 
* Hva inneholder et årsregnskap og hvordan er det bygget opp 
* Gjennomgang av årsregnskap – lese og forstå 
11. Råd, tips og praktiske eksempler 
* Praktiske eksempler og modeller 
* Sjekklister for implementering