Å bygge bro, skape god sammenheng mellom barnehage skole nettkurs



Kursarrangør: BRO AOF
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 16:00 - 18:00
Varighet: 2 timer
Pris: 990

Vi tilbyr nettkurs om å bygge bro og skape god sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole. I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt.

Innhold:
På dette kurset får du faglig innblikk i hvordan du kan skape gode sammenhenger for barnet i overgangen. Kurset har som mål å gi pedagoger og ledere i skole, barnehage og SFO/AKS innsikt i sentrale prinsipper i overgangsarbeidet. Kursholder viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter.

Agenda:
• Barneklare skoler eller skoleklare barn
• Overgangsarbeid i et inkluderingsperspektiv
• Hva kjennetegner en overgang i læringsløpet
• Forankring i styringsdokumentene for barnehage, skole og SFO/AKS
• Kulturmøter: Hvem er aktørene, og hva skal man samarbeide om
• Hvordan lager vi planer som gir faglig sammenheng
• Gode pedagogiske sammenhenger i språkarbeid, lek og utforsking
• Hvordan ivareta helhetlig utvikling og læring
• Grenseobjekter og overgangsobjekter
• Siste året i barnehagen
• Hvordan ta vare på det kompetente barnet i overgangen

Kursholder: Heidi Sandø

Heidi Sandø er universitetslektor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (NTNU). Hun har master i barnehagekunnskap, og lang arbeidserfaring fra praksisfeltet, både barnehage og skole. Siden 2014 har Heidi hatt spesielt fokus på å lage nettressurser om overgangen fra barnehage til skole og barnehagens digitale praksis, og hun var ansvarlig for kompetanseutviklingspakken om overgangsarbeid i Språkløyper.

Hun har også laget nettressurser til Udirs kompetansepakke Trygt og godt barnehagemiljø. Heidi er involvert i store nasjonale satsninger innen språk, lesing og skriving i barnehage og skole og har god kunnskap og erfaring med utviklingsarbeid i sektoren, fra egen praksis og som utviklingspartner i ReKomp og Dekom.

Hun var også involvert i arbeidet med utvikling av ny rammeplan. Heidi har vært fast spaltist i tidsskriftet Verktøykassa og hatt flere publiseringer i Barnehagefolk. Sammen med Iris Hansson Myran har hun skrevet bøkene Språkarbeid og utforskende skriving i barnehagen og Barneklare skoler eller skoleklare barn? Om overgangen fra barnehage til skole.

Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot ansatte i barnehage - SFO + 1. klasse