Strategi i praksis – den japanske metoden - digitalt



Kursarrangør: Videocation
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Nettbasert
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Start når du selv vil
Varighet: 17 leksjoner
Pris: fra 375

Vi tilbyr digital undervisning om strategi i praksis – den japanske metoden. Har du en strategi du har tro på, men vet ikke helt hvordan du skal virkeliggjøre den? Eller er du bare nysgjerrig på hva vi kan lære av japanske virksomheter? Da er dette kurset noe for deg.



Innhold:
Velkommen til dette kurset i japansk metode for strategi i praksis – kalt Hoshin Kanri.

Hva er strategien i din bedrift? Og hvor er den? I en skuff? Eller er det noen fine ord på en PowerPoint som vi trekker frem i ett og annet ledermøte? Strever du med å få gjort om ord til handling? Da kan du lære av Japan.

Japanske virksomheter er fremragende i kvalitet og strategi. Mest kjent er Toyota og deres TPS – Toyota Production System.

Men det er mer å lære. Den japanske metoden for strategi i praksis, er noe vi enkelt kan oversette og ta i bruk også her hjemme.

Med Hoshin Kanri får du koblet sammen både den ytre og den indre verden i egen virksomhet – fra frontlinjen til styrerommet og forbi.

Med Obeya får du en praktisk og konkret metode for å gjøre arbeidet med strategien til virkelighet.

Hva kan vi lære av japansk strategiarbeid? Gemba, Jidoka, Kanban, Kaizen, Kaikaku, Kakushin, Nemawashi og Omotenashi er begreper du vil bli introdusert for i løpet av dette kurset. Har du erfaring med bedriftsledelse er det ikke sikkert dette er så nytt og fremmed som det kan virke ved første øyekast.

I dette praktiske kurset får du med deg nyttige tips og verktøy inn i ditt neste møte med styret og dine ledere.

Kursholder Sidsel Storaas har master black belt i kvalitetsforbedring. Hun leder deg gjennom det du trenger å vite for å kunne ta metodene i bruk i din virksomhet.

Dette lærer du:
• Hoshin Kanri – hva det betyr og hva det brukes til
• 4 steg for å få “ord til handling” og virkeliggjøre strategiarbeidet
• Tre nivåer av forbedringsprosjekter – Kaizen, Kaikaku og Kakushin
• Obeya – hva det er og hvordan det settes opp
• Bruk av systemtenkning i problemløsing og bruk av Obeya

Kursekspert: Sidsel Winther Storaas

Sidsel Winther Storaas er i kategorien «eksepsjonell kvalitetsleder». Hun har erfaring fra krevende fag- og lederoppgaver med virksomhets-, kvalitets- og forbedringsledelse på strategisk nivå i maritim industri og i olje og gass. Men en egen nysgjerrighet og lidenskap for kvalitet, gløder hun for å formidle og overføre sin ekspertise til andre.

Målgruppe for kurset:
Dette kurset passer aller best for deg som har en del forkunnskap i virksomhetsstyring og -utvikling, men det er ikke et krav.

Språk:
• Kurset holdes på norsk

Eksamen / sertifisering:
Kursbevis