Vi tilbyr nettkurs om reiselivsmarkedsføring. Markedsføring regnes i dag som en av de viktigste funksjonene i velfungerende virksomheter. Emnet tar for seg de viktigste modellene og virkemidlene fra markedsføringsfaget, og ser på hvordan disse kan brukes i reiselivsbedrifter og destinasjonsselskap.
Kursinnhold:
Reiselivsnæringen tilbyr et produkt som på mange måter er annerledes enn andre varer og tjenester. Dette krever en tilpasset tilnærming til salg og markedsføring. I dette emnet tar vi utgangspunkt i hva som er spesielt med reiselivsproduktet, og forsøker å bruke både nye- og mer velprøvde virkemidler i arbeidet med å tilfredsstille ønsker og behov i reiselivsmarkedet.
Aktuelle temaer:
• Definisjon av markedsføring
• Markedsføring av reiselivsprodukter
• Etikk og lovverk
• Situasjonsanalyse
• Kjøpsatferd
• Markedsundersøkelser
• Markedssegmentering
• Konkurransemidlene
• Digital markedsføring
• Markedsstrategi
• Markedsplanlegging
Etter å ha fullført dette emnet, skal du blant annet:
• Ha kjennskap til sentrale begreper og teorier innen markedsføring samt forståelse for deres anvendelse innen reiseliv.
• Kunne planlegge og iverksette kampanjer og koordinere løpende markedsføringsaktiviteter både for destinasjoner og reiselivsbedrifter.
Gjennomføring:
Dette studiet tilbys som nettstudium med fleksibel oppstart. Studietiden er beregnet som deltid. Du kan begynne studiene når du vil, og du gjennomfører i eget tempo. I nettskolen finner du lesestoff, videoer, begrepsforklaringer, oppgaver og refleksjoner. I løpet av studietiden har du tilgang på faglærer og studieveileder som kan svare på faglige og praktiske spørsmål du måtte ha. Til læreren sender du innsendingsoppgaver slik at du får faglig veiledning og råd i læringsprosessen mot eksamen.
Lånekassen:
Denne utdanningen er godkjent for å søke lån og stipend i Lånekassen, men du kan ikke ta forbehold om støtte når du søker. Derfor bør du sjekke at du er støtteberettiget hos Lånekassen før du søker.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker nettbasert studie om reiselivsmarkedsføring
Opptakskrav:
Du kan enten få opptak på bakgrunn av formalkompetanse:
• Dette gjelder personer med generell studiekompetanse eller bestått videregående opplæring innen utdanningsprogrammet Salg, service og reiseliv.
Eller på bakgrunn av realkompetanse:
• Dette gjelder personer som ikke kvalifiserer på bakgrunn av formalkompetanse, men som har annen utdanning og / eller relevant arbeidserfaring, og som er 23 år eller eldre i opptaksåret.
Kursmateriell:
Bokliste: Markedsføringsledelse ISBN: 9788245032079
Eksamen / sertifisering:
Det gjennomføres avsluttende vurdering i dette emnet. Eksamensform: 20-minutters individuell muntlig presentasjon (online).