Presserelatert PR og mediedekning - virtuelt



Kursarrangør: Glasspaper AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 09:00 - 15:00
Varighet: 1 dag
Pris: 6.900
Neste kurs: 22.08.2025 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr virtuelt kurs om presserelatert PR og mediedekning. Med dette kurset øker sjansen for å “komme på” i media. Fortjent og redaksjonell oppmerksomhet er verdifullt for bedriften eller organisasjonen din. Medieomtale styrker både omdømme, merkevare og troverdighet.

Litt om kurset:
Medieomtale kan også bidra til påvirkning og engasjement. Vi anbefaler alle virksomheter å ha en mediestrategi som en del av markedsføringsmiksen. Dette er like viktig for den lille klesbutikken som det store selskapet. Undersøkelser viser at PR i mediene kan være verdt flere millioner kroner.

Kursinnhold:
Vi gir deg innsikt i rollen som kommunikasjonsrådgiver og presseansvarlig. Du får verktøy som gjør deg i stand til å løfte frem de gode nyhetssakene og formidle dem til mediene.

Du lærer blant annet:
• Nyhetskriterier - slik tenker journalister og redaksjoner
• Etikk for kommunikasjonsrådgivere og journalister
• Presserelatert PR og nyhetssubsidier
• Presserelatert PR som del av integrert kommunikasjon og markedsføring
• Ulike plattformer og medier
• Idéutvikling nyhetsinnhold
• Mediearbeid og pressestrategi
• Organisering, oppgaver og roller presserelatert PR-arbeid
• Formidling - muntlig og skriftlig
• I tillegg til teori og eksempler legger kurset opp til praktiske og kreative prosesser for å sikre best mulig læring

Hvorfor velge dette kurset:
• Få teoretisk og faglig innsikt i presserelatert PR
• Få forståelse for hvordan redaksjonelle medier jobber
• Opparbeid praktiske ferdigheter i innsalg av mediesaker
• Få inspirasjon til saker og vinklinger du kan bruke i din bedrift
• Forstå hvordan medieomtale kan bidra i markedsføringsmiksen
• Unngå fallgruver i arbeid med medier

Målgruppe for kurset:
Kurset anbefales til alle som jobber med ledelse, forretningsvirksomhet, gründerskap, markedsføring, informasjonsarbeid, PR og kommunikasjon. Kurset er relevant for både enkeltpersonforetak, små bedrifter og store selskaper eller ideelle organisasjoner.

Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper

Kursmateriell:
Kursavgiften inkluderer kursdokumentasjon

Eksamen / sertifisering:
Kursbevis og diplom