Påbygging til gult belte i Lean Six Sigma - digitalt



Kursarrangør: Videocation
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Nettbasert
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Start når du selv vil
Varighet: 3 1/2 time
Pris: fra 375

Vi tilbyr digitalt kurs i påbygging til gult belte i Lean Six Sigma. 1986 introduserer Motorola “Six Sigma” der man løser problem ved prosjektmetoden kjent som DMAIC og innfører bruk av fargede belter som en måte å vise kompetansenivå.



Innhold:
Samtidig, i Japan, endrer man fra Total Quality Control til Total Quality Management, som får stor interesse i vesten. Gjennom vestlige studier og bøker kommer etterhvert begrepet “Lean” opp som en konkurrerende metode til Six Sigma, med egne metoder og tilnærminger inspirert av Toyotas suksess på kvalitet og forbedring. Noen år senere finner flere utøvere av disse fagene at det er bedre å kombinere verktøykassene og metodene og Lean Six Sigma er født.

Gjennom denne påbyggingen til kurset “Lean, kvalitet og kontinuerlig forbedring” kan du få kompetansebevis for Gult Belte innen Lean Six Sigma. Det innebærer at du kan delta som et verdifullt medlem av ethvert forbedringsprosjekt og kanskje selv gjennomføre enkle forbedringer på din arbeidsplass.

Dette lærer du:
• Introduksjon til Lean Six Sigma DMAIC-metode
• Benytte vanlige forbedringsverktøy / grunnleggende forbedringsmetoder
• Introduksjon til team og teamtankegang, prosess og prosesstankegang
• Kjennskap til DMAIC som prosess og prosjektmetode
• Kjennskap til noen nyttige verktøy for oppstart av forbedringsreisen
• Ferdigheter til å gjennomføre enkle forbedringer og delta som team-medlem på større forbedringsprosjekter

Leksjoner:
1. Introduksjon til kurset
2. Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC
3. Bli kvitt sløsingen. Bli kjent med Muri Mura Muda
4. Bli i stand til å ta beslutninger basert på data og fakta med Basic statistikk og variasjon
5. DOWNTIME - 8 former for sløsing - bare å bli kvitt, først som sist
6. Har du et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker? Da har du en Kvalitetstankegang
7. Glitrende, eminent, fantastisk, strålende - Skap “Business Excellence” (Business Excellence er fullt mulig!)
8. Sett prosesser, oppgaver og alt dere gjør sammen som et system - Systemtankegang
9. Hva vil du med kvaliteten? Velger du Big Q eller little q - strategisk eller operativ kvalitetsledelse? Gjør som Ole Brumm. Velg begge deler! copy.
10. Lær av Kennedy - bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning
11. Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen

12. Evighetshjulet mellom standard arbeid og forbedring - SDCA:PDCA - Standardise vs Plan - Do - Check - Act
13. Hvem er interessert i det du holder på med? Gjør en Stakeholderanalyse (interessentanalyse)
14. Sikre suksess i prosjekt med Risikoevaluering og risikostyring
15. Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse, A3
16. Hva er det egentlig du skal levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat
17. Kartlegg prosessen din med SIPOC!
18. Hva er det egentlig de vil ha? Lytt til “Kundens stemme”
19. Pass på at du leverer det kundene ønsker - det som er kritisk til kvalitet - Critical to Quality
20. Identifiser de viktigste driverne i en prosess med Y = f(x)
21. Finn flyten fra kundens perspektiv med Flyteffektivitetsanalyser - Flow Efficiency Analysis, FEA
22. Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging

23. Pareto - let etter de vitale få (20:80-regelen)
24. Brilje´r i møtene med gode Grafer og diagrammer
25. Hent frem kreativiteten i teamet med ide´myldring - Brainstorming
26. Prosesskartlegging. Hva gjøres? Hva skjer? (Kartlegg prosessene dine for å finne ut hva som egentlig gjøres og hva som faktisk skjer).
27. Kom til kjernen av problemene med Rotårsaksanalyse
28. Rotårsaksanalyse - Finn frem 5-åringen i deg og spør hvorfor, hvorfor, hvorfor - minst ganger. 5WHYs eller 5* hvorfor
29. Organisere ulike teorier om årsaker med årsak:virkning - fiskeben - Ishikawa - diagram
30. Sigma-beregninger - hvor presis er du i dine leveranser? Hvor mange defekter tillater du at kunden oppdager?
31. Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost:nytte-vurdering!
32. Gjør implementeringen lett med en Kommunikasjonsplan

33. Løsningsmatrise
34. Start ryddejobben og gjør alt rent, pent, klart og ryddig rundt deg med 5S (5S - sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre).
35. Pokayoke - feilsikring - eller idiotsikring, om du vil
36. Få oversikt med forbedringstavler
37. Kontrolldiagram - ingen prosess er komplett uten
38. Hvitt belte - et sted må reisen starte
39. Gult belte - når du skal bidra til forbedring
40. Prosesseier - tar ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring for sine prosesser
41. Joseph Juran - du må snakke “pengenes språk”
42. Walter A. Shewhart - opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll

Kursekspert: Sidsel Winther Storaas

Sidsel Winther Storaas er i kategorien «eksepsjonell kvalitetsleder». Hun har erfaring fra krevende fag- og lederoppgaver med virksomhets-, kvalitets- og forbedringsledelse på strategisk nivå i maritim industri og i olje og gass. Men en egen nysgjerrighet og lidenskap for kvalitet, gløder hun for å formidle og overføre sin ekspertise til andre.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker digitalt kurs i påbygging til gult belte i Lean Six Sigma

Språk:
• Kurset holdes på norsk

Eksamen / sertifisering:
Kursbevis