Lean, kvalitet og kontinuerlig forbedring - digitalt



Kursarrangør: Videocation
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Start når du selv vil
Varighet: 2 timer
Pris: fra 375

Vi tilbyr digitalt kurs i Lean, kvalitet og kontinuerlig forbedring. Nå kan du endelig utvikle kulturen i teamet ditt, få til kontinuerlig forbedring, bruke prosesstankegang og bli mer flyteffektiv, og dermed levere bedre kvalitet på en kostnadseffektiv måte.



Innhold:
Med dette kurset vil du bli i stand til å skape motivasjon, endringsvillighet, se muligheter, bli inspirert og få en positiv innstilling til forbedringsledelse. I kurset bruker Sidsel Winther Storaas gode og relevante historier, gjennomarbeidet fagstoff, og gode eksempler som er gjenkjennbare og relevante for deg i ditt arbeid.

Dette lærer du:
• Se utviklingen i historisk perspektiv
• Få klarhet i hva LEAN, flere måter å jobbe med kontinuerlig forbedring og kunne gjenfortelle de viktigste prinsippene for LEAN.
• Forbedring som kultur - karakterisere hva som må til for å endre eller utvikle en kultur
• Hvorfor er endring så vanskelig - gjenkjenne ulike former for endringsmotstand
• Din rolle i prosessen - hvor sløser du
• Benytte prosesstankegangen og identifisere ulike former for sløsing
• Flyt, synlighet, involvering og engasjement
• Kursbevis kvalifiserer til Six Sigma White Belt

Leksjoner:
1. Introduksjon til kurset
2. Historisk perspektiv
3. Det handler om kvalitet
4. Hva er Lean
5. De viktigste prinsippene i Lean
6. Flere måter å jobbe med kontinuerlig forbedring
7. Forbedring som prosjekt
8. Ulike former for forbedringsprosjekt
9. Fikse problemer eller forbedre prosessen

10. Bruke prosjektformen på ulike problemer
11. Forbedring som kultur
12. Hva må til for å endre eller utvikle en kultur
13. Kontinuerlig forbedring er en endringsreise
14. Hva er prosessen og hvilke beslutninger
15. Skap positivitet
16. Ulike former for endringsmotstand
17. Unngå kos med misnøye
18. Egen reaksjon på endring

19. Ulike endringsstyringsmodeller
20. Prosesstankegangen
21. Hvorfor sløser vi
22. Muligheter for forbedring
23. Synlighet, involvering og engasjement
24. Hindring, risiko og håndtering
25. Mulige forbedringsinitiativ
26. A3 lag egne ideer for forbedring
27. Oppsummering

Kursekspert: Sidsel Winther Storaas

Sidsel Winther Storaas er i kategorien «eksepsjonell kvalitetsleder». Hun har erfaring fra krevende fag- og lederoppgaver med virksomhets-, kvalitets- og forbedringsledelse på strategisk nivå i maritim industri og i olje og gass. Men en egen nysgjerrighet og lidenskap for kvalitet, gløder hun for å formidle og overføre sin ekspertise til andre.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker digitalt kurs i Lean, kvalitet og kontinuerlig forbedring

Språk:
• Kurset holdes på norsk

Eksamen / sertifisering:
Kursbevis