ITO i praksis - barnets og fellesskapets beste - webinar



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 10:20 - 15:45
Dag 2 kl 08:30 - 14:40
Varighet: 2 dager
Pris: fra 2.000
Neste kurs: 09.02.2026 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr ­konferanse om ITO i praksis - barnets og fellesskapets beste som webinar. I denne årlige konferansen følger vi opp overgangen fra spesialundervisning til ITO (individuelt tilrettelagt opplæring). Hva er suksessfaktorer for å oppnå enda bedre ITO?

Litt om konferansen:
Målgruppen for konferansen er rektorer, skoleledere, lærere og annet voksenpersonale ved skolene, samt kommunale og fylkeskommunale ledere. Programmet for 2026 er satt sammen med bakgrunn fra evaluering av fjorårets tilsvarende konferanse, og med bakgrunn i ønsker behov fra arbeidsgruppe i fagfeltet. Dag 1 er fokusert på teori, mens dag 2 er mer praktisk rettet.

Du vil lære mer om:
• Om hvordan vi kan bygge opp og styrke «det store vi»
• Hva som ute i kommunen fungerer mht. praktisk organisering av ITO
• Hvordan spesialpedagogikk og allmenpedagogikk kan virke sammen
• Hvorfor og hvordan vi må kunne gjennomføre en profesjonell samtale
• Hva virker når skolekultur skal bygges
• Skolebiblioteket - arena for fellesskap
• Hva er det formelle rammeverket rundt ny opplæringslov
• Hvordan vi vurderer barn og unges beste
• Elevmedvirkning i praksis
• Diskusjoner, mingling og panelsamtale

Program dag 1:
kl 10:20 - 11:00 -Om det store «vi»:
«Jeg har aldri vært en del av et lag», sa en av de unge TV-stjernene. Så ble hun en inspirator for dem alle. Vi har invitert den anerkjente filosofen Einar Øverenget til å holde foredrag om «det store vi». I en tid hvor vi opplever en stor grad av individualisme er det mange som savner lagfølelsen. Du vet, den følelsen som rører nasjonen når vi kan samles rundt de nye helter vi møter i TV-suksesser som «A-laget» eller «Team Pølsa».
- Einar Øverenget, filosof

kl 11:15 - 12:00 - Fra spesialundervisning til ITO - praktisk overgang, organisering, utfordringer og suksessfaktorer:
Overgangen til en mer inkluderende praksis krever tett samarbeid, tydelig rollefordeling og økt kompetanse i skolene. Målet er at alle elever skal oppleve tilhørighet og støtte, og at skolene får et reelt handlingsrom til å ivareta barnets beste i tråd med ny opplæringslov.

Vi vil komme innom:
• Praktisk overgang og samarbeid med PPT
• Endringer i klasserommet
• Konsekvenser for skolene
• Praktiske og organisatoriske konsekvenser
• Utfordringer
• Praktiske eksempler

kl 12:15 - 13:00 - Om det spesialpedagogiske og allmennpedagogiske tilbudet:
Foredrag med utgangspunkt i artikkelen "det spesialpedagogiske og allmennpedagogiske tilbudet må sees mer i sammenheng". Hva betyr dette i praksis? Hva må skolene bli gode på? Er løsningen mer spesialpedagogisk kompetanse i skolen?
- Kristian Øen, høgskolelektor, pedagogikk

kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause

kl 14:00 - 14:45 - Den profesjonelle samtalen - metode som forutsetning - del 1:
Vi tar alle del i profesjonelle samtaler i jobben, enten som lærer, medarbeider eller leder. Med en forskningsbasert metode for samtalen, sikrer vi at informasjonen vi får blir mer pålitelig, relevant og detaljert. Svein Tore Bergestuen er en av forfatterne av den internasjonale læreboken «Den profesjonelle samtalen» («A Guide to the Professional Interview»). Han vil gjennom 2 x 45 minutter gi en gjennomgang av forskningen bak, og selve intervjumetoden, trinn for trinn.
- Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsrådgiver

kl 15:00 - 15:45 - Den profesjonelle samtalen - metode som forutsetning - del 2
Vi tar alle del i profesjonelle samtaler i jobben, enten som lærer, medarbeider eller leder. Med en forskningsbasert metode for samtalen, sikrer vi at informasjonen vi får blir mer pålitelig, relevant og detaljert. Svein Tore Bergestuen er en av forfatterne av den internasjonale læreboken «Den profesjonelle samtalen» («A Guide to the Professional Interview»). Han vil gjennom 2 x 45 minutter gi en gjennomgang av forskningen bak, og selve intervjumetoden, trinn for trinn.
- Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsrådgiver

Program dag 2:
kl 08:30 - 09:45 - Løsningsfokusert tilnærming, ITO og fellesskap – hvordan bygge skolekultur som virker:
Hvordan skaper vi en skolekultur hvor elever opplever mestring, tilhørighet og deltakelse - også når de har behov for individuell tilrettelegging? Dette praktisk rettede foredraget viser hvordan en løsningsfokusert tilnærming kan anvendes i både det helsefremmende arbeidet, ITO-praksis og i utviklingen av robuste profesjons- og elevfellesskap. Vi går også inn i begrepet robuste fellesskap, for å se på hvordan vi kan utvikle dette systematisk.
- Tora Gjestvang Ween, faglig rådgiver skole, Voksne for barn

kl 10:00 - 10:30 - Skolebiblioteket - rom for alle:
Fagbokforfatter og biblioteklærer Marte Tovsrud Syverinsen tar oss gjennom et praktisk rettet foredrag om hvordan man på Tøyen skole har jobbet målrettet med å få skolebiblioteket til å bli en arena der alle skal føle tilhørighet, og at det skal være et sted som legger til rette for fellesskap.

Hun kommer inn på en rekke konkrete tiltak som er gjort, blant annet knyttet til utforming og bruk av selve rommet, bruk av selve boksamlingen, samt tiltak knyttet til bibliotekets funksjon og selve det pedagogiske arbeidet. - Et bemannet skolebibliotek er en uvurderlig arena for inkludering og fellesskap, forklarer Marte. Dette foredraget bør du få med deg.
- Marte Tovsrud Syverinsen, biblioteklærer, Tøyen skole

kl 10:45 - 11:15 - Likeverdig opplæring i praksis: Nye krav og muligheter med ny opplæringslov:
Under innføringen av den nye opplæringsloven er det mange skoleansatte som føler seg alene. Dette kan gjelde på ulike nivåer, fra ledelse til ansatte på «gulvet». Vi tar en nærmere kikk på særlig Opplæringslovens paragraf 11.4.
• Hva betyr ny opplæringslov for skolens ansvar og handlingsrom
• Hvordan vurdere når eleven får likeverdig opplæring - og når det kreves ekstra tiltak
• Praktiske eksempler på vurderingsprosesser og dialog med foresatte
• PPTs rolle i endring: Hva gjør vi når støtten er mindre tilgjengelig

kl 11:30 - 12:10 - Hvordan vurderer vi barn og unges beste:
Om Barns prosessrettigheter/ Hvordan gjøre barns beste-vurdering? Ingeborg Ensrud er invitert til å holde foredrag, hvor hun tar for seg både teori og gir praksiseksempler. Ensrud er en dedikert forkjemper for barns rettigheter og deres mulighet til reell medvirkning. Med over 20 års erfaring fra politiet, hvorav 10 år som etterforskningsleder med ansvar for alvorlige voldssaker, drap og seksuelle overgrep mot barn, har hun opparbeidet unik innsikt i barnas utfordrende posisjon i slike prosesser.
- Ingeborg Ensrud

kl 12:20 - 13:00 - Elevmedvirkning i praksis: Slik får vi eleven med på laget:
• Hvorfor er elevmedvirkning viktig for læring og trivsel
• Praktiske metoder for å involvere eleven i egen opplæring og tiltak
• Eksempler på elevstemmer og hvordan deres innspill har endret praksis
• Hvordan balansere elevmedvirkning med skolens ansvar

kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause

kl 14:00 - 14:40 - Fra innsikt til endring: Slik omsetter vi kunnskap til handling i skolen - panelsamtale med skoleressurser:
Hvorfor er det så vanskelig å få til det vi vet virker? Vi har fått lærer, podcaster og skoleentusiast Martin Johannessen til å moderere samtalen.
• Barrierer og muligheter for å lykkes med endring i praksisfeltet
• Caser: Skoler som har gått fra «vi vet» til «vi gjør» - hva var nøkkelen
• Diskusjon: Hvilke små grep kan alle ta for å komme i gang

Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpne for alle

Vis flere tilsvarende kurs: