Fottur i Pyrénéene, Arièges

Undervisningstid: Ta kontakt for avtale - Turen er avlyst i 2022
Varighet: 6 dager
Pris: fra 8.150 pr pers

Ta fly til Toulouse, og fortsett derfra halvannen time med toget til Tarascon-sur-Ariège, og du befinner deg midt i Pyrénéene, dette fantastiske fjellområdet som danner grensen mellom Frankrike, Andorra og Spania.

Våre samarbeidspartnere kjører deg det lille stykket videre til landsbyen Auzat som er utgangspunkt for vår vandring i de ville og vakre Pyrenéene. Mens marsjhøyde er rundt de 1500 moh, rager de høyeste snøkledte toppene opp mot 3000 forrevne meter til værs. Her oppe i den friske, deilige fjelluften er det grønne så usigelig grønt, himmelen så uendelig blå, og fjelltoppene så uinntakelige og bratte, med sine kritthvite kalotter på toppene.

Ørnen kretser rundt i den klare luften, villgeiter og mufflon beiter fredelig på grønne enger. En helsebringende og fornyende opplevelsesreise for den som lengter bort fra en ”grå” byhverdag. Dagsetappene er fra fire til seks timer i et relativt kupert terreng (høydeforskjeller på ca 500 m i snitt for turen.)

Program:
Dag 1
Fra jernbanestasjonen i Tarascon-sur Ariège blir vi skysset til den lille landsbyen Auzat. Der møter vi resten av gruppen, og turen starter ca 09:30 foran turistkontoret. Vi starter stigningen opp i fjellene og kommer forbi den gamle bergstaden Sem, der vi besøker det lille bymuseet og tar oss en matbit før vi fortsetter turen. Vi går gjennom flott fjellskog opp til Grail-toppen og vår fjellhytte, der vi får deilig middag og overnatter. 750 m akkumulert stigning, og 4,5 timers marsj. Picniclunsj underveis. Overnatting på 1485 moh

Dag 2
Turen går videre inn i fjellheimen, og ettersom vi kommer stadig høyere får vi en stadig videre panoramautsikt over Siguer-dalen og de omsluttende fjell. I dag går vi gjennom skog og høysletter, på klippetopper og gjennom fjellraviner helt fram til vårt herberge i Bertasque de Goulier. Middag og overnatting. 650 m akkumulert stigning og 5 timers marsj. Overnatting på 1330 moh.

Dag 3
I dag går turen til Mouret, på stier som er minnesmerker for Marcel Delrieu, mannen som først påtok seg merkearbeidet av stiene (GR) i Arièges-Pyrenéene. Et imponerende arbeide, der stien stedvis er hugget inn i fjellsidene opp til den lille setra i Prunadière hvor vi spiser matpakkene og hviler ut. Vi befinner oss i hjertet av Pyrenéene, omkranset av svimlende høye og snekledte fjelltopper, formet en gang i tidenes morgen, og siden den gang bearbeidet og omformet av uuttrettelig is og vann. Nå går det nedover fram til den lille fjellandsbyen Monicou, og videre til fjellkapellet Marc. På turisthytta i Mouret venter det oss et deilig måltid før vi finner sengen. 890 m akkumulert stigning og 6,5 timers marsj. Overnatting på 1076 moh.

Dag 4
Vi fortsetter i Marcel Delrieus fotspor på GR 10 og vi følger kanalen som går gjennom landskapet, delvis på en historisk akvedukt som nå er en del av stien. Vi får blant annet se innsjøen Bassiès som forsyner lavlandet med strøm. Vel fremme i vårt herberge, Bassiès-hytta, får vi som vanlig en bedre middag, etterfulgt av en god seng. (I dag må bagajsen bli fraktet av muldyr, og vi tar bare med det nødvendigste). 570 m akkumulert stigning, 4,5 timers marsj. Overnatting på 1650 moh.

Dag 5
Vi fortsetter gjennom dette området med frodiggrønt fjellgress og sjøer med turkist isbrevann, blant annet Alate-sjøen med sin gamle havn, og setter kursen mot fjelltopen Pic de Girantès (2088 m) hvorfra vi har panoramautsikt over fjellene, innsjøene og høyslettene. Deretter går vi ned i skogen og overnatter i den koselige tømmerhoggerhytta i Terre d’Avenir. 440 m akkumulert stigning, og 4,25 timers marsj. Hytta ligger på 1420 moh.

Dag 6
Ingen stigning denne siste dagen, da vi går tilbake til vårt utgangspunkt Auzat på 750 moh. Vi nærmer oss gradvis sivilisasjonen og kommer blant annet gjennom den vakre landsbyen Saleix. Området vi går i inkludert skogen er vernet. Vi er tilbake i Auzat ved 15:tiden, og kan deretter bli kjørt tilbake til togstasjonen der vi ble hentet dag 1. 4 timers marsj.