Fagskole - reklame og merkekommunikasjon



Kursarrangør: Høyskolen Kristiania
Sted: Oslo, Sentrum
Oslo
Kursadresse: Kirkegata 24, 0153 Oslo (kart)
Type:Studie / yrkesutdanning (120 studiepoeng)
Undervisningstid: Oppstart høst - søknadsfrist 20. april
Varighet: 2 år
Pris: 55.400 pr semester

Vi tilbyr fullfinansiert fagskolestudie i reklame og merkekommunikasjon. På fagskolestudiet i reklame og merkekommunikasjon får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag.

Litt om kreativitet i kommunikasjon:
Kreativitet i kommunikasjon er viktigere enn noensinne. Kommunikasjonskanalene har blitt flere og kompleksiteten større. Aldri før har vi hatt tilgang på innhold av så høy kvalitet som det vi har i dag. Vi blir mer og mer selektive på hva vi bruker tiden vår på. Dette setter enda høyere krav til dem som lager kommunikasjon. God kommunikasjonen i dag må oppleves som sann, relevant og engasjerende, samtidig som den må fungere godt i digitale flater.

På reklame og merkekommunikasjonsstudiet får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag. Gjennom workshops, byråbesøk og oppdrag for store og små virksomheter lærer du å lede kreative prosesser, fra idé og konsept til gjennomføring av kampanjer og andre kommunikasjonstiltak. Studiet gir deg en allsidig kompetanse, som gjør deg til en ettertraktet kandidat i kommunikasjonsbransjen og andre kreative næringer.

Kursinnhold:
På reklame og merkekommunikasjon får du kunnskap om modeller, prosesser og verktøy innenfor fagene Art Direction, tekstforfatting og kommunikasjonsstrategi. Andre studieår kan du velge å spesialisere deg innen det fagområdet du liker best. Du lærer om kreative prosesser og metoder, og vil gjennom hele studiet jobbe med utvikling av ideer og konsepter som kan danne grunnlag for kreativ kommunikasjon. Det meste av dette arbeidet skjer i grupper.

Gjennom hele studiet får du jobbe med innholdsproduksjon for ulike flater som trykte medier, film, radio, digitale- og sosiale medier. Du får løse reelle caser for bransjen, og lærer å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler, tilpasset både målgruppe og kanal.

I løpet av studietiden din vil vi blant annet fokusere på:
• Kreative prosesser og metoder
• Konseptutvikling og idéarbeid
• Brukerinnsikt og markedsanalyse
• Reklame og sosiale medier
• Digital innholdsproduksjon
• Visuell kommunikasjon og tekstforfatting

Du får delta i tverrfaglige prosjekter sammen med andre fagskolestudenter på studier som Musikkdesign, Illustrasjon og Design Thinking. Du vil jevnlig bli undervist av gjesteforelesere fra kreative byråer som Dinamo, Trigger, Marveolus, Try Opt og Tante Randi. Siste semester av studiet kan du søke praksis i en valgfri bedrift. På denne måten får du mulighet til å tilegne deg verdifull bransjeerfaring, knytte kontakter i bransjen og anledning til å vise hva du kan. Målet er at du etter to år på fagskolen skal ha kunnskapen og ferdighetene som skal til for å ta steget ut i arbeidslivet!

Program:
1. semester:
• Metode og reklamens prototyper (FRE1100)

2. semester:
• Kommunikasjonsflater (FRE1200)

3. semester:
• Konsept og merkevarebygging (FRE2101)

4. semester:
• Profesjonalisering (FRE2200)

Kontakt med bransje og næringsliv:
Studiet er skapt og undervises i av fagpersoner med lang erfaring fra reklame- og kommunikasjonsbransjen. Gjesteforelesere og oppdragsgivere bringer bransjen inn i klasserommet og gir deg mulighet til å knytte nettverk til potensielle arbeidsgivere allerede i studietiden.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker fagskolestudie i reklame og merkekommunikasjon

Opptakskrav:
For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:
• Generell studiekompetanse
• Fullført og bestått videregående opplæring
• Fagbrev / svennebrev
eller:
Realkompetanse for fagskole:
• Minimum 23 år i løpet av opptaksåret.
• Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet / ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid / tjeneste.
• Arbeidsattester må inneholde start og sluttdato samt stillingsprosent / timeantall.
• Dokumentere norskkunnskaper fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Vox.

Kursmateriell:
I tillegg til pensumlitteraturen og studiespesifikt utstyr anbefales det å ha en relativt ny datamaskin som du kan jobbe på hjemmefra (enten pc eller en mac). Du må regne med noen ekstra kostnader knyttet til enkelte temaoppgaver, presentasjoner og mappeleveringer. Et eksempel er Tema 8 der du skal lage et magasin og hvor det vil være utgifter i forbindelse med å få det trykket. Programvaren som brukes er tilgjengelig på alle skolens datamaskiner i og utenfor undervisning.

Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen