ADHD, Autisme og tourettes-syndrom i skolen - webinar



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 1 dag

Vi tilbyr webinar om ADHD, autisme og tourettes-syndrom i skolen. Et skreddersydd webinar for skolens planleggingsdager. Dette webinaret kan bestilles og ses på skolens planleggingsdager, når det passer den enkelte skole, også utenfor våre oppsatte datoer.

Litt om webinaret:
En fellesnevner for mange av elevene med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom eller autismespekterforstyrrelser er vansker med skolegangen. I tillegg kan de også ha flere sameksisterende vansker, slik som søvnvansker, språkvansker, angst, lærevansker av ulik art eller tvangstanker og tvangshandlinger. I dette webinaret fokuserer vi både på det som er felles, og det er spesielt for hver enkelt tilstand.

Program:
kl 08:00 - 10:00 Selvregulering - den viktige grunnmuren:
Selvregulering er helt avgjørende for læring og sosial tilpasning i skolen, men også i et livsløpsperspektiv. Et fellestrekk med nevroutviklingsforstyrrelser er imidlertid utfordring med nettopp dette, med å ta regien på egen atferd, og ha evne til å vurdere om atferden passer inn i ulike situasjoner. Krisitan Øen tar i dette dobbelinnlegget for seg hva selvregulering er, hvordan mangelende selvregulering kommer til uttrykk, samt de pedagogiske konsekvensene av dette.
- Kristian Øen, Høgskolelektor, Pedagogikk

kl 10:15 - 11:00 Tics, tourettes-syndrom og tilrettelegging:
Tourettes syndrom er en tilstand som kjennetegnes ved tics, som kan være åpenbare, men som også kan være mer subtile, og dermed misforstås. Tics er plagsomme for de som har TS, men omgivelsenes reaksjoner er som regel det som medfører de største problemene. Lisbeth er en kapasitet på området og forteller i dette foredraget om hva som hemmer, fremmer tics, og hvordan man kan tilrettelegge for personer med Tourettes syndrom i skolehverdagen.
- Lisbeth Iglum Rønhovde, Spesialpedagog

kl 11:15 - 12:00 ADHD og tilrettelegging i skolen:
Gjennom praktiske eksempler gir Lisbeth råd om hvordan man tilrettelegger for de mest vanlige utfordringer elever med ADHD sliter med. Lisbeth er en av Norges mest anerkjente praktikere på området, og har en praktisk tilnæring til sine problemstillinger.
- Lisbeth Iglum Rønhovde, Spesialpedagog

kl 12:15 - 13:00 Autisme og tilrettelegging i skolen:
Elever med autismespektertilstander kan ha vansker med å organisere arbeidet sitt. Dette har ført til at de fleste av disse elevene får hjelp til dette fra personalet på skolen. Mange har egne assistenter og spesialpedagoger som hjelper til. Det finnes imidlertid metoder og hjelpemidler som kan gjøre disse elevene mer selvgående og mindre avhengige av hjelp fra personalet. Her fokuserer Torill på å tilrettelegge for selvstendighet, og generelt, for elever med autismespektertilstander.
- Torill Fjæran-Granum, Spesialpedagog

kl 13:15 - 14:00 Utfordrende atferd:
Inkludering i møte med utfordrende atferd er noe av det mest krevende lærerne står overfor i hverdagen. Barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser er overrepresentert når det gjelder utfordrende atferd i klasserommet. Atferden kan knyttes til problemer med selvregulering, men den handler like ofte om skolenes manglende tilrettelegging og forståelse av elevens fungering.
- Kristian Øen, Høgskolelektor, Pedagogikk

Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine kurs og webinarer er åpen for alle