3D design og spillteknologi - Innholdsutvikling (2 år)



Sted: Noroff Instituttet Oslo
          Oslo, Sagene
Kursadresse: Mølleparken 4, 0459 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning (60 studiepoeng)
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 år
Pris: 61.000 pr semester
Neste kurs: 12.08.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr studie 3D design og spillteknologi - Innholdsutvikling. Bli 3D-designer og skap estetiske miljøer til spill, film og andre bransjer. Studentene lærer fotogrametri, 3D-miljøer, modelleringsteknikker og karaktermodellering.

Kun fantasien setter grenser for hva du kan skape av 3D-innhold på dette studiet, som er sentrert rund innholdsproduksjon og utvikling. På studiet vil du benytte det nyeste innen software og teknologi, og vil blant annet bruke Houdini. Du vil lære å beherske fotogrametri, og vil få verdifull erfaring med 3D-grafikk og 3D-miljøer. Selv om du utvikler innhold for spill og film, er denne kompetansen og metodikken svært verdifull, også i andre bransjer.

Du lærer å bruke prosedurale programmer og teknikker. Gjennom Extended Reality (VR og AR) får du virkelig oppleve dine 3D-kreasjoner og verdener på en altoppslukende måte. Som student lærer du å lage innhold til interaktive opplevelser og spill. Gjennom studietiden jobber du målrettet mot å spisse porteføljen som skal sikre deg drømmejobben.

Førsteåret på 3D design og spillteknologi - Innholdsutvikling er det ettårige programmet 3D design og spillteknologi. Du kan likevel søke deg rett inn på dette toårige studiet, slik at du sikrer studieplass for to år.

Forberedt på arbeidslivet:
Studiet fokuserer på å balansere effektiv jobbing uten å gå på kompromiss med kvalitet. Du vil lære å ta i bruk metoder, teknikker og teknologier som hjelper å få et 3D produkt raskt opp å stå. Ved hjelp kunstneriske ferdigheter og visuell problemløsning tar du produktet videre over målstreken. Behovet for tidsbesparende produksjon av 3D arbeid med høy kunstnerisk standard er i etterspørsel i mange bransjer.

I tillegg er bruken av spennende teknologier som Virtual Reality og Augmented Reality økende i flere bransjer som for eksempel utdanning, opplæring, salg og selvsagt i spill. Å ha en grunnleggende kunnskap og hands-on erfaring om hvordan denne teknologien fungerer, er enormt positivt på en 3D-designers CV.

Studiets oppbygging:
Studiet starter helt elementært, og du trenger ingen forkunnskaper. På førsteåret lærer du å planlegge 3D-prosjekter, bygge, male og lyssette enkle 3D modeller. Gradvis øker kompleksiteten helt til du kan skape og levere komplekse 3D-produkter. Du lærer å lage systemer for å kunne animere objekter, og å utføre en animasjon på en troverdig måte. Du får også en grundig introduksjon i spill-teknologi, innholdsproduksjon og selvfølgelig profesjonelle arbeidsmetoder.

På andreåret staker du ut en retning du ønsker å fordype deg i, basert på veiledning fra våre fagressurser. Om denne retningen er Modeller, Environment Artist, Texture Artist, VFX Artist, Virtual eller Augmented Reality, spesialeffekter for spill, eller 3D Generalist er helt opp til deg selv. Det hele skal kulminere i et hovedprosjekt og en portefølje du kan bruke for å presentere deg selv på arbeidsmarkedet.

Jobbmuligheter
Etter studiet sitter du igjen med kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som gjør at du kan jobbe innen en rekke forskjellige 3D-relaterte bransjer. Du kan utvikle og optimalisere 3D-innhold og lage prosedurale 3D-modeller til spill, film, reklame, industrisektor. 3D-modeller kan implementeres i Virtual Reality- og Augmented Reality-løsninger for mange bransjer bransjer. Du kan også lage visuelle effekter som sofistikerte partikkeleffekter og dynamiske simuleringer.

Emner i 3D design og spillteknologi:

År 1
• 3D and Art Fundamentals
• Modelling
• Texturing
• Light and Render
• Compositing
• Semester Assignment
• Sculpting
• Animation
• Rigging
• Asset Creation
• Game Engine
• Project Exam

År 2
• Extended Reality
• Procedural Asset Creation
• Procedural Animation
• Content Creation 1
• Industry Knowledge
• Content Creation 2
• Project Exam
• Portfolio

Målgruppe for kurset:
3D design og spillteknologi - Innholdsutvikling
(3D Art and Games Technology - Content

Opptakskrav:
• Generell studiekompetanse eller yrkesrettet utdanning med fagbrev
• Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse

Undervisningsspråk:
Engelsk på nettstudier.
Norsk på campus

Lånekassen:
Studiet er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-akkreditert.