100 forbedringsverktøy - digitalt



Kursarrangør: Videocation
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Start når du selv vil
Varighet: 7 1/2 time
Pris: fra 375

Vi tilbyr digitalt kurs i 100 forbedringsverktøy. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma - eller god gammeldags sunn fornuft satt i system.



Innhold:
I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter.

Dette lærer du:
• Problemløsing: A3, verdistrømkartlegging, rotårsaksanalyse m.m.
• Six Sigma: DMAIC, DFSS, årsak / virkning
• Kvalitet: Kvalitetstankegang, kvalitetssirkler
• Lean: SIPOC, prosesskartlegging, flyteffektivitetsanalyse, 5Why, 5S

Leksjoner:
1. Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat.
2. Kartlegg prosessen din med SIPOC
3. Lytt til “Kundens stemme” (VOC)
4. Lever det kundene ønsker - vær kritisk til kvalitet
5. Pareto - let etter de vitale få (20/80-regelen)
6. A3 - Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse
7. Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs)
8. Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging
9. Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring
10. Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise

11. Flytdiagrammer - finn flyten og gjør jobben enklere
12. Mye data? Avdekk variasjon med et histogram
13. Y = f(x) - identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess
14. Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost / nytte-vurdering
15. Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC
16. Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon
17. 5S - sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre
18. Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden
19. Kanban - effektiviser og gjør klar for “just-in-time”
20. Få oversikt med forbedringstavler

21. Rotårsakanalyse - kom til kjernen av problemene
22. Design for Six Sigma - innovasjon, nyskapning og nydesign
23. Muri Mura Muda - bli kvitt sløsingen
24. Gemba - gå til kilden og finn ut det faktiske problemet
25. Kvalitetstankegang - et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker
26. Business Excellence er fullt mulig
27. Prosesskartlegging - hva gjøres, og hva skjer
28. Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen
29. Hva er utgangspunktet? Finn Baseline - eller grunnlinja
30. Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet

31. Årsak / virkning - Ishikawa-diagram
32. Failure Mode and Effect Analysis - FMEA
33. Flyteffektivitetsanalyser - Flow Efficiency Analysis, FEA
34. Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet
35. Regresjonsanalyse - hva er fakta, og hva er støy
36. Aktivitetsnettverksdiagram - Work Breakdown Structure
37. Affinitetsdiagram - perfekt til idémyldring og workshops
38. Joseph Juran - du må snakke “pengenes språk”
39. W. Edwards Deming - “If Japan can, why can’t we?”
40. Walter A. Shewhart - opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll

41. Armand V. Feigenbaum - økonomisk resultatansvar og systemtankegang
42. Kauro Ishikawa - 7 verktøy for kvalitet
43. Philip Crosby - kvalitet er gratis
44. Shigeo Shingo - pragmatikeren som lagde de gode metodene
45. Taiichi Ohno - mannen bak Toyota Production Systems (TPS)
46. Kommunikasjonsplan - gjør implementeringen enkel
47. Kontrolldiagram - ingen prosess er komplett uten
48. Analyse av målsystemer - hva om målebåndet er feil
49. Sigma-beregninger - hvor presis er du i dine leveranser
50. Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review

51. Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk
52. Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring
53. Pilottesting - test ut løsningen i mindre skala
54. Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan
55. Finn produksjonstakten med takttime / takttid
56. Benchmarking - hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste
57. Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law
58. Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer
59. Pokayoke - feilsikring, eller idiotsikring, om du vil
60. Hvitt belte - ett sted må reisen starte

61. Gult belte - når du skal bidra til forbedring
62. Grønt belte - når du leder dine første forbedringsprosjekter
63. Sort belte - når du må løse de vanskelige problemene
64. Master Black Belt - læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen
65. Champion - lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring
66. Prosesseier - ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene
67. SDCA/PDCA - Standardise vs Plan, Do, Check, Act
68. Boksediagram - finn sammenhengene mellom ulike grupper data
69. Teorioppfattelse - å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter
70. Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data

71. Systemtankegang - sett prosesser og oppgaver i system
72. Hoshin Kanri - det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer
73. Downtime - 8 former for sløsing
74. "Big Q" eller "little q" - strategisk eller operativ kvalitetsledelse
75. SWOT - styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST - politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk
76. Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse)
77. Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse
78. Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger
79. Å navigere i et prosesslandskap
80. Løsningsmatrise - å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier

81. Hypotesetesting: Hvem har rett
82. Design av eksperiment - forstå prosessen enda bedre
83. Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield
84. Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer
85. Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet
86. Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller
87. Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development
88. Yamazumi - analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter
89. Få orden i kaoset med stratifiseringer
90. Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance

91. Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess - Se om du får ordnet dette med SMED - Oppsett og konfigurasjon.
92. Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll
93. Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser - Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon
94. Går dere i beina på hverandre - Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning
95. Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya - krigsrom
96. Lær av Kennedy - bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning
97. Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen - Bruk Chi kvadrat test - Chi square test
98. Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging - uten for mye variasjon - Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka
99. Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA - en analyse av variasjon
100. Fremtiden er her - sjekk ut Kvalitet 4.0 - Quality 4.0

Kursekspert: Sidsel Winther Storaas

Sidsel Winther Storaas er i kategorien «eksepsjonell kvalitetsleder». Hun har erfaring fra krevende fag- og lederoppgaver med virksomhets-, kvalitets- og forbedringsledelse på strategisk nivå i maritim industri og i olje og gass. Men en egen nysgjerrighet og lidenskap for kvalitet, gløder hun for å formidle og overføre sin ekspertise til andre.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker digitalt kurs i 100 forbedringsverktøy

Språk:
• Kurset holdes på norsk

Eksamen / sertifisering:
Kursbevis