Artikler om Medarbeider og medarbeidersamtale

En medarbeidersamtale er en strukturert samtale mellom medarbeider og en leder. Hensikten med samtalen er først og fremst: • å utveksle synspunkter om arbeidet og den enkeltes fremgang • å avklare forventninger til hverandre • å legge grunnlaget for videre utvikling for den enkelte, avdelingen og bedriften.
Holdningene til medarbeidersamtaler er høyst variable – det er kvaliteten på medarbeidersamtaler også. For å provosere litt vil jeg påstå at en del medarbeidersamtaler kan karakteriseres som skivebom. Mange har ikke medarbeidersamtaler i det hele tatt. ”Nei, det trenger vi ikke her hos oss, vi snakker jo sammen daglig!” . Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt dette.
Det snakkes og skrives mye om medarbeidertilfredshet og hvor viktig dette er for å nå gode resultater. Noen er for, noen er mot. Jeg er begge deler. Det kommer bare an på hvilken type tilfredshet. Vi har alle opplevd å komme inn i forretninger der medarbeiderne tilsynelatende ser ut til å stortrives – med sitt eget selskap. Som kunde blir du et forstyrrende element. Kanskje du ikke ser snurten av ...
Hvordan vet du selv at du har gjort en god jobb? Vet du dette inni deg sånn uten videre? Hvis det er tilfelle, hvor bevisst er du da på å fortelle dine medarbeidere at de har gjort en god jobb? Forventer du at de skal vite det selv? Svært mange av oss trenger eksterne bekreftelser, og vil først få den indre, gode følelsen etter en ekstern tilbakemelding. Andre har først en god følelse som blir ytt...
”Verdidimensjonen avgjør”, sier generalsekretær i Care Norge, Petter Eide, i et intervju i Aftenposten 4.februar. Videre sier han:” De menneskene jeg ser opp til har en tydelig verdidimensjon i jobben sin, de leverer ikke bare gode resultater. De har en retning på det de gjør.”
En medarbeidersamtale er en strukturert samtale mellom medarbeider og en leder. Hensikten med samtalen er først og fremst: • å utveksle synspunkter om arbeidet og den enkeltes fremgang • å avklare forventninger til hverandre • å legge grunnlaget for videre utvikling for den enkelte, avdelingen og bedriften.
`En gang, for lenge , lenge siden, kom det er reisende til en liten landsby oppe i fjellene i landet Patagonia. Det var dårlig stell der, og landsbybeboerne sultet. Grunnen var at det ute på de fruktbare åkrene bodde en drake - som var for farlig til at de kunne gå dit. Den reisende var modig og sa han kunne forsøke å jage eller drepe dragen. Sulten var prekær og alle var forvent-ningsfulle. Stor ...
Ta grep om karrieren! Skal jeg slutte, eller skal jeg bli i jobben? Har du tenkt tanken ofte i det siste, eller tror du dine medarbeidere har tenkt tanken? Hvordan kan du vite hva dine medarbeidere tenker om jobben eller karrieren, sånn innerst inne? Og hvorfor ”sniker” folk seg til karriereveiledning uten at sjefen vet det.
Krav til effektiv og lønnsom drift kombinert med krav om lavere kostnader er en utfordring for de fleste bedrifter i dag. Finanskrisen har også bidradd til at ennå flere skvises på marginer, og mange har ikke overlevd.
MEDARBEIDERSAMTALER er et område som angår de fleste ledere. Hvordan bør en hensiktsmessig medarbeidersamtale bygges opp? Hva er hensikten med samtalen? Hvordan kan du strukturere selve samtalen? Nedenfor finner du nyttig informasjon om medarbeidersamtaler:
Små bedrifter har gjerne et trygt arbeidsmiljø sammenlignet med større bedrifter. Derfor trengs det ofte ikke så avanserte HMS systemer eller dyre HMS seminarer på hotell for å etablere gode HMS rutiner.