Medarbeidertilfredshet er viktig, men den må bygge på virksomhetens krav og mål. Det handler om å få hver enkelt til å ta ansvar. Og da er vi igjen tilbake til deg som leder – og det de to forrige artiklene handlet om:
• Involver alle i hvilke hovedmål virksomheten har – slik at de har mulighet til å se helheten
• Klargjør hvilke krav dette stiller til gruppen som helhet og til hver enkelt
• Ta flest mulig med (helst alle) i arbeidet med å finne ut hva som må til for at målene skal nås
• La hver enkelt være med på å diskutere hvilke standarder dere mener er akseptable og hva som er uakseptabelt
• Sørg for at oppgavene blir delegert og at disse står i forhold til vedkommendes mestringsevne
• Still krav!
• Gi løpende tilbakemeldinger
Lykkes du med dette har du etter all sannsynlighet oppnådd tre ting:
• Gode resultater
• Tilfredse kunder
• Tilfredse medarbeidere