Dere har kanskje en kvalitetspolicy nedskrevet, og du finner egentlig ikke noe viktig med den. Eller jo, den beskriver at dere skal gjøre rett første gangen og at dere skal levere rett vare til rett tid, osv. og det er vel for så vidt viktig. Men noe mer forhold til kvalitetspolicyen har du kanskje ikke.
Og du har helt rett, den type kvalitetspolicy oppleves ikke som viktig.
Så hvordan skal en kvalitetspolicy kunne bli noe mer, noe som gjør at den teller, at man får et aktivt forhold til den, at den er viktig?
I min tolking og forståelse, så skal en kvalitetspolicy fortelle kundene, ledelsen og alle medarbeidere om hvilke faktorer ved produktene og tjenestene selskap aldri vil kompromisse på. De faktorene er det som representerer kvaliteten dere står for, overfor kundene deres. De kvalitetene som beskrives i kvalitetspolicyen skal alltid trumfe andre faktorer.
Det blir altså en uttalelse som sier hvordan dere prioriterer.
Når jeg leser kvalitetspolicyer er det sjeldent de tydelig beskriver virksomhetens prioriterte kvaliteter. I stedet beskriver de hvordan et kvalitetssystem skal fungere, som «rett første gangen». Og det er vel og bra det, men jeg ville nok heller ha beskrevet det i en kvalitetshåndbok.
Bruk heller kvalitetspolicyen til å fremme de kvalitetene/faktorene som gjør ansatte stolte av å jobbe hos dere, det som er årsaken til at kundene velger å handle fra dere selv om prisen er noe høyrere enn hos konkurrenten. Og ikke minst, la dette være styrende i beslutninger!