Ukeskurs i Google Ads, Analytics 4, Tag Manager og SEO - online



Kursarrangør: Qross Kurssenter AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 09:00 - 15:00
Varighet: 4 dager
Pris: 25.800
Neste kurs: 21.05.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr onlinekurs om Google Ads, Analytics 4, Tag Manager og SEO. Dette er kurset for deg som vil utnytte Google Ads, Analytics 4, Tag Manager og SEO på en effektiv måte. Her får du hands-on erfaring og lærer de nyeste teknikkene for å optimalisere dine kampanjer, spore trafikk og analysere data.

Kursinnhold:
4 dager med fullt fokus på Google og hvordan du kan ta din digitale markedsføring til neste nivå.

Dette er et ukeskurs bestående av kursene:
• Innføringskurs i SEO - søkemotoroptimalisering
• Google Ads kurs: slik lykkes du med Google Søk
• Google Analytics 4 kurs (GA4)
• Google Tag Manager kurs: effektiviser all digital markedsføring

Agenda:
Dag 1) Innføringskurs i SEO - søkemotoroptimalisering:
SEO er ingen markedskanal slik som Facebook eller Google Ads (betalte søkeannonser). Det er en prosess man må igjennom som handler om langt mer enn HTML, lenker og søkeord.

• Hva søkemotoroptimalisering (SEO) er
• Hvordan SEO var før, hvordan det er nå og hvordan man vil jobbe med det i fremtiden
• Teknisk SEO: Hvorfor nettstedets tekniske oppsett og malverk er avgjørende
• Innhold: Hvordan skape innhold som gir synlighet og trafikk fra søkemotorene
• Lenker: Hvorfor lenker fra andre nettsider og lenker internt på nettstedet vårt har noe å si
• Lage innhold basert på etterspørsel i Google: hvordan vi kan se hvor mange som søker på spesifikke ord, fraser og emner i Google
• Hvordan arbeid med SEO påvirker annen markedsaktivitet og nettstedet generelt
• Hvilke verktøy som hjelper oss å jobbe med SEO (og relaterte arbeidsoppgaver)
• Caser: Hvordan noen nettsteder og bransjer jobber med SEO (både gode og dårlige eksempler)

Dag 2) Google Ads kurs: slik lykkes du med Google søk:
På dette kurset vil du lære hvordan du lager annonser i Google AdWords/Google Ads og veien for å lykkes med annonseringen.

• Basic gjennomgang av Google Ads, og hvordan Google søk passer inn i din markedsstrategi
• Praktiske eksempler til hvordan Google Ads fungerer
• Gjennomgang av formelen for å lykkes på Google Ads
• Vi viser hvordan du får en positiv ROI med Google Ads
• Praktisk gjennomgang av hvordan du setter opp et vellykket oppsett
• Hvordan treffe rett målgruppe med en relevant annonse
• Skriv gode annonsetekster mot målgruppen din
• Hvordan du tar Google søk fra et basic oppsett til en avansert og vellykket annonsekonto
• Det du trenger å vite om optimalisering av oppsettet ditt
• Veien videre og strategier for å oppnå suksess med Google

Dag 3) Google Analytics 4 kurs (GA4):
Dette er et kurs for deg som ønsker å lære det viktigste i Google Analytics 4 i løpet av en dag. Fra 1. juli 2023 er det ikke lenger mulig å bruke Google Universal Analytics, og skal du fortsette å bruke Google Analytics er du nødt til å ta i bruk Google Analytics 4. Har du fått med deg alt oppstyret rundt hvorvidt Google Analytics er lovlig å bruke eller ikke? Datatilsynet fattet vedtak i juli 2023 og Google Analytics 4 er lovlig!

Hva er Google Analytics 4 (GA4)
Planlegging og forberedelser for GA4:
• Få en sjekkliste

Hvordan sette opp GA4 og konfigurere det riktig:
• Manuelt eller med Tag Manager
• Installer GA4 sammen med Universal Analytics
• Tips til planlegging av migrering fra UA til GA4

Google Analytics 4 VS Universal Analytics:
• Hva er nytt i GA4
• Hvilke fordeler har man av å bruke GA4
• Hvorfor trenger vi fortsatt begge deler

Innføring i Digital Analytics:
• Web + app
• Viktige begreper

Sporing, analyse og rapportering i GA4:
• Lær å bruke Analytics for alt det er verdt
• Nye sporingskoder gir flere muligheter
• Koble til integrering for Google Ads + Search Console
• Analysere kunde- og brukerreiser
• Hvilke standardrapporter bør du bruke i GA4 (reports)
• Hent ut egne data og skreddersy rapporter (explore)
• Analyser kampanjer og rapporter resultatene av disse (advertising)

Dag 4) Google Tag Manager kurs: effektiviser all digital markedsføring:
Effektmåling og optimering av digitale kampanjer:
• Hvordan måle effekt av og optimere digitale kampanjer
• Hvordan Google Analytics kan hjelpe deg å kjøpe bedre trafikk i f.eks. AdWords
• Dra full nytte av Facebook Custom Audiences, og gjør smart retargeting basert på brukerens adferd
• Google Tag Manager

Hva er Google Tag Manager og hvordan fungerer det:
• Hvordan sette opp og bruke Google Tag Manager for å spare tid
• Noen knep du selv kan gjøre i Google Tag Manager for å bli bedre på Google Analytics, Facebook, mv.
• Implementering og testing av Google Tag Manager

Hvordan sette opp en konto, best practices:
• Installere Tag Manager på et eller flere nettsteder
• Testing (preview-mode) og nettleser-plugin «Google Tag Assistant»

Data layers: Hva det er, og hvorfor det kommer til å gjøre deg proff «over natten»:
• Hva er et "data layer"
• Hvordan lage et data layer
• Hvordan bruke et data layer

Praktisk øvelse:
• Få hjelp med å sette opp din egen Google Tag Manager-konto for å teste, eller klikk deg rundt i en test-konto for å lære deg mer før du setter i gang selv.
• Bruke "Preview"-modus for å teste at Google Tag Manager fungerer på nettstedet ditt
• Gjør egne endringer, eksperimenter og få hjelp til alt du lurer på

Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot alle som ønsker å bli synlig på Google, samt nyttiggjøre seg Google Analytics og Google Tag Manager.

Forkunnskaper:
• Det stilles ingen krav til forkunnskaper i de aktuelle verktøyene

Kursmateriell:
Kursavgiften inkluderer kursdokumentasjon, kursbevis og diplom

Maskin, utstyr og programvare:
Du må ha PC eller Mac, samt tilgang til bedriftens kontoer: Google Ads, Google Analytics, Google Tag Manager (hvis du har). Kurset følger du fra din egen PC eller Mac, fra hjemmekontor eller arbeidsplass (eller der du måtte ønske). Vi anbefaler deg å ha en stor skjerm (eller to skjermer), slik at du har plass til å følge kurset, samtidig som du kan delta aktivt.