Oppdrag Kodelox - Lær koding med Roblox - barn med forelder



Kursarrangør: Kodelox
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Tirsdager kl 18.00 - 19.30 (svarer spm e 19.30)
Varighet: 6 uker
Pris: 1.500

La ungene bruke skjermtiden til noe konstruktivt. Tar dere oppdraget? I "Oppdrag Kodelox" lærer dere koding med Roblox. Det er kode i lyspærene våre, bilene våre, våpnene våre. Folk som kan programmering forstår verden rundt seg på en måte de som ikke forstår programmering ikke har sjanse til.

Hva skal vi gjøre, og hva får du?
I løpet av seks uker skal vi lage et spill som starter enkelt og blir stadig mer avansert, samtidig som vi lærer alle de åtte grunnleggende ideene i programmering.

Uke 1: Det er du som er Gud: La det bli lys!
Vi starter med å lage en verden! Bakke, himmel, ... og en livsfarlig avgrunn du må passe deg for, så du ikke ramler i døden.
Samtidig lærer du de to første av de åtte grunnleggende ideene i programmering: Output og input.
Når du er ferdig med uke 1 er du godt kjent i Roblox Studio. Du kan lage en verden og vet hvordan du flytter deg rundt i din verden, slik at du i resten av kurset kan konsentrere deg om å lage selve spillet.

Uke 2: Forsvinnende steiner!
Vi skal lage lumske steiner som plutselig forsvinner, og nåde den spilleren som står på steinen når den blir borte, hen blir til mos!
For å få til dette, introduserer vi tre nye ideer fra de åtte grunnleggende ideene i programmering: variabler, funksjoner, og løkker. I tillegg tar vi en liten titt på ideen som kalles "objekter". Travel uke, men det er verdt det ??
Nå har du allerede vært borti fem av de åtte grunnleggende ideene i programmering, og om du er som meg, kommer du til å ligge våken om natten og tenke på alle de fantastiske tingene du kan lage, og irritere deg over at man absolutt må sove hver natt, for det er mye morsommere å være våken enn å sove.

Når uke 2 er over har du skrevet den første koden som styrer noe i din Roblox-verdenen, og du forstår hva variabler, funksjoner, og løkker er. Du har ideer om hva de kan brukes til og en gryende følelse av makt!

Uke 3: Glødende lava!
I forrige uke så vi spillere bli til mos om de var uforsiktige og sto på forsvinnende steiner.
Denne uken skal vi – grusomme som vi er – skape livsfarlig glødende lava.
Dette er ikke kjedelig gammel "dum lava", men "smart-lava" som forstår om det er spillere eller andre ting som ramler i den, og som bare dreper spillere.
For å få til dette, introduserer vi ideen "vilkår" (conditionals). Vi får tid til å repetere noen ideer fra de foregående ukene. (Fordi repetisjon er all lærings mor.)
Etter uke 3 har du både forsvinnende steiner og glødende lava i spillet ditt.
Og om du er djevelsk nok til å plassere den glødende lavaene under de forsvinnende steinene, så kan det bli riktig så moro her.
Samtidig begynner du å få et godt grep om seks av de åtte grunnleggende ideene i programmering, i tillegg til noen mer avanserte ideer.

Uke 4: Fryktelige fallemmer!
Hva er vel et spill uten fryktelige fallemmer?
Ideen er like djevelsk som den er enkel: Noen steder gir grunnen etter når du tråkker på den.
Denne uken bruker vi ideer vi allerede har møtt (fordi repetisjon er all lærings mor...), og introduserer bare én ny programmerings-ide: "branching"
Når uke 4 er over har har du møtt syv av de åtte grunnleggende ideene i programmering, og innser at verden snart ligger for dine føtter.

Uke 5: Ikke bli dritten i midten!
I uke 5 lager vi et leaderboard, og fikser slik at du kan invitere venner inn i spillet ditt.
Vi introduserer den siste av de åtte grunnleggende ideene i programmering: lister. Og vi bruker dette konseptet til å lage et leaderboard som viser hvem som har overlevd lengst.
Når uke 5 er forbi, har du laget et spill du kan invitere vennene dine med på. Du har lært alle de åtte grunnleggende ideene i programmering, pluss noen mer avanserte ideer, og du har et godt grunnlag for å leke og utforske videre.
Om du bestemmer deg for å utforske andre språk enn det vi møter i Roblox, vil du se at du kjenner ideene og ordene som brukes for å uttrykke dem, og at det er mye lettere å lære seg språk nummer to, enn det var å lære seg språk nummer én ... enda så moro det var ??

Uke 6: Wax on. Wax off.
Som Mr. Miyagi innprenter i Daniel, er det repetisjon som gjør mester. Repetisjon er all lærings mor.
Derfor tar vi et tilbakeblikk og ser på hva vi har skapt og hva vi har lært, oppklarer uklarheter, før vi ser fremover mot hva vi kan bygge nå.
Vi ser over de åtte grunnleggende ideene, og sikrer at vi alle sammen forstår alle åtte.
Når dette kurset er over, har du en dyp forståelse av de åtte grunnleggende ideene i programmering, og vet at verden ligger for dine føtter.