Oppsett av Google Analytics 4 inkludert events, konverteringer, sporing og rapportering med Tag Manager. Vi anbefaler å kombinere disse to verktøyene for en mest mulig effektiv hverdag.
Kursagenda GA4:
1) Hva er Google Analytics 4 (GA4).
2)Planlegging og forberedelser for GA4.
• Få en sjekkliste.
3) Hvordan sette opp GA4 og konfigurere det riktig.
• Manuelt eller med Tag Manager?
• Installer GA4 sammen med Universal Analytics.
• Tips til planlegging av migrering fra UA til GA4.
4) Google Analytics 4 VS Universal Analytics.
• Hva er nytt i GA4?
• Hvilke fordeler har man av å bruke GA4.
• Hvorfor trenger vi fortsatt begge deler.
5)Innføring i Digital Analytics.
• Web + app.
• Viktige begreper.
6)Sporing, analyse og rapportering i GA4.
• Lær å bruke Analytics for alt det er verdt.
• Nye sporingskoder gir flere muligheter.
• Koble til integrering for Google Ads + Search Console.
• Analysere kunde- og brukerreiser.
• Hvilke standardrapporter bør du bruke i GA4 (reports).
• Hent ut egne data og skreddersy rapporter (explore).
• Analyser kampanjer og rapporter resultatene av disse (advertising).
Kursagenda GTM:
1) Effektmåling og optimering av digitale kampanjer:
• Hvordan måle effekt av og optimere digitale kampanjer
• Hvordan Google Analytics kan hjelpe deg å kjøpe bedre trafikk i f.eks. AdWords
• Dra full nytte av Facebook Custom Audiences, og gjør smart retargeting basert på brukerens adferd.
• Google Tag Manager
2) Hva er Google Tag Manager og hvordan fungerer det:
• Hvordan sette opp og bruke Google Tag Manager for å spare tid
• Noen knep du selv kan gjøre i Google Tag Manager for å bli bedre på Google Analytics, Facebook, mv.
• Implementering og testing av Google Tag Manager
3) Hvordan sette opp en konto, best practices:
• Installere Tag Manager på et eller flere nettsteder
• Testing (preview-mode) og nettleser-plugin «Google Tag Assistant»
4) Data layers: Hva det er, og hvorfor det kommer til å gjøre deg proff «over natten»:
• Hva er et "data layer"
• Hvordan lage et data layer
• Hvordan bruke et data layer
5) Praktisk øvelse:
• Få hjelp med å sette opp din egen Google Tag Manager-konto for å teste, eller klikk deg rundt i en test-konto for å lære deg mer før du setter i gang selv.
• Bruke "Preview"-modus for å teste at Google Tag Manager fungerer på nettstedet ditt
• Gjør egne endringer, eksperimenter og få hjelp til alt du lurer på
Hvorfor velge denne kurspakken?:
• Google Analytics 4 erstatter Universal Analytics (det du har brukt frem til nå, hvis du har brukt Google Analytics) og fra 1. juli 2023 vil du ikke lenger kunne bruke Universal Analytics.
• Google Analytics 4 endrer måten vi måler apper og nettsider på i dag, både online og offline. GA4 gjør det mulig for deg å kunne forutse innsikt, tilpasse aktivitetene og styrke kundereisen.
• Google Tag Manager er et relativt nytt verktøy for mange. Det har eksistert siden 2012, men det er fremdeles mange som ikke har tatt det i bruk.
• Siden 2012 har det skjedd store endringer med Tag Manager som verktøy, og i dag er det vanvittig enkelt å ta i bruk.
• Tag Manager hjelper deg å samle alle tagger og script på en plass. Mange synes det er komplisert med "piksler", tagger og script som skal legges rundt på nettstedet, og dette er en reell utfordring med tanke på hvordan nesten alle verktøy, tjenester og annonseplattformer krever at man implementerer en kodesnutt på siden sin. Tag Manager lar deg samle alt dette i en svært brukervennlig og trygg tjeneste slik at du kan løsrive deg fra webutviklere og enklere ta kontroll selv.
Hvem passer kurset for?:
Kurset passer for alle som ønsker å lære Google Analytics 4. Både du som har brukt Universal Analytics tidligere og du som skal i gang med Google Analytics. Tag Manager passer for alle som ønsker å effektivisere sin digitale markedsføring med Tag Management og frigjøre seg fra å være avhengig av utviklere.
Forkunnskaper:
Du må ikke ha noe kunnskap innen Google Analytics eller Tag Manager fra før, men du bør ha tilgang på din egen Google-konto. Har du ikke egen konto kan dette settes opp på analytics.google.com og tagmanager.google.com.