Medarbeidersamtaler – tja!

Stein Nicolaysen, 18.03.2007

Holdningene til medarbeidersamtaler er høyst variable – det er kvaliteten på medarbeidersamtaler også. For å provosere litt vil jeg påstå at en del medarbeidersamtaler kan karakteriseres som skivebom. Mange har ikke medarbeidersamtaler i det hele tatt. ”Nei, det trenger vi ikke her hos oss, vi snakker jo sammen daglig!” . Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt dette.

Definisjon
En medarbeidersamtale er en planlagt, forberedt, strukturert og fortrolig samtale mellom medarbeider og nærmeste leder.

En medarbeidersamtale har til hensikt:
• Å sikre at den enkelte bidrar til å nå organisasjonens mål og resultater
• Å skape trygghet, åpenhet og tillit i organisasjonen

Formålet med medarbeidersamtalen er derfor:
• Å avstemme om punktene i forrige periode er nådd og bli enige om mål og arbeidsoppgaver for neste periode
• Å kartlegge eventuelle opplærings- og utviklingsbehov
• Å utvikle samarbeidet mellom leder og medarbeider og i avdelingen for øvrig

Som det fremkommer inneholder medarbeidersamtalen tre hovedpunkter:
• Klargjøring av medarbeiderens mål og arbeidsoppgaver og vurdere kvaliteten på utførelse og måloppnåelse
• Avdekke eventuelt utviklingsbehov for at medarbeideren skal greie jobben
• Samarbeidsforhold

Når jeg innledningsvis skrev om skivebom, relaterer dette seg til at mange medarbeidersamtaler ikke har fokus på mål og arbeidsoppgaver, men ensidig på medarbeiderens tilfredshet og behov for egenutvikling. Hva er vitsen med egenutvikling hvis den ikke har til hensikt å gjøre vedkommende bedre i stand til å tilfredsstille bedriftens krav? Hva er hensikten med tilfredshet hvis den ikke resulterer i positive resultater for bedriften?

Derfor liker jeg bedre benevnelsen ”Mål- og utviklingsstamtale” fremfor medarbeidersamtale. Det er jo det saken gjelder. Min opplevelse av denne type samtaler er at medarbeidere blir betydelig mer motiverte. Dette fordi:
• De blir satt krav til, noe som viser at de er betydningsfulle
• De ser sin egen innsats som et viktig bidrag i en større sammenheng
• De får tilbakemelding, vet hvor de står og hvor de skal gå. Dette skaper trygghet

Dette erstatter ikke den daglige praten, men den daglige praten erstatter heller ikke årlige eller halvårlige mål- og utviklingssamtaler!

En slik samtale må som sagt være godt forberedt og ha en god struktur. Selv om samtalen arter seg forskjellig fra en person til en annen, bør bedriften ha en felles manual. En god mål- og utviklingssamtale stiller krav til den overordnedes lederegenskaper. Du må ha mot, du må være ærlig og du må være menneskelig.