– Det slo meg med det samme jeg så konkurransen: det mest fornuftige er å tenke avfall også når man kjøper inn. Jeg prøver å være bevisst, for eksempel ved å kjøpe refill. Ellers blir det fort mye avfall, sier Heidi Steen fra Oppdal i Sør-Trøndelag. Da hjemkommunen begynte med kildesortering for noen år siden, fikk alle innbyggerne opplæring – også barnehagebarna.
– Når barna er bevisste, kan ikke vi voksne være dårligere, sier Steen. Lever av naturen Til daglig jobber Heidi Steen som turistsjef i kommunen, derfor er det naturlig at hun er opptatt av miljøet.
– Når man bor i vakker natur, blir man mer bevisst på å holde den ren. Ligger det søppel utenfor turistkontoret når vi kommer på jobb, så plukker vi det opp, sier turistsjefen.
Prosjektleder Nancy Sand i LOOP er godt fornøyd med vinnerslagordet:
– Dette handler om å tenke både før og etter – altså når du handler og når du kaster. I praksis vil det si å velge produkter og emballasje som er gjenvinnbare, og å kildesortere avfallet etter bruk, sier Sand.
Nyttig kunnskap
Konkurransen lå ute på nettet i fjor høst, og ble annonsert både på Nettavisen og VGs nettsider. Det er første gang LOOP tester ut denne formen for kampanje. Ca 3000 personer gikk inn på kampanjesiden og 400 deltok i konkurransen.
– I tillegg til å foreslå kildesorterings-slagord, måtte deltakerne svare på en del spørsmål. På denne måten fikk vi en pekepinn på hva folk er opptatt av når det gjelder avfallssortering, fastslår Sand. Mange er opptatt av å se sammenhengen mellom forbruk og avfall, og flere etterlyser bedre tilrettelegging for kildesortering der de bor.