Eksemplet over viser målinger innen 4 temaer. Det er viktig å tilstrebe at alle ledere/prosesseiere kan etablere minst ett mål innen hvert område. Målet skal være noe man tilstreber, og en tilnærming til et mål er et tegn på et system i forbedring.
Det er noen fallgruver innen etablering av mål som må unngås. Pass derfor på at:
- Målingen må være korrekt. Det vil si at målingen må ikke kunne påvirkes av eksterne faktorer, eller kunne korrigeres ved ekstern påvirkning. (F.eks. er et mål om reduksjon av energikostnader avhengig av årstid, produksjonsmengde o.l.)
- Målene må være realistiske.
- Den som har målet må kunne påvirke faktorer som innvirker på måleresultatet.
- Den som har målet må ha gitt tilslutning til målet.
Målstyring innordnes i ledelsessystemet ved å etablere et sett måleparametere som brytes ned til mål for de enkelte prosesser og funksjoner i bedriften. Målene bør omfatte finansielle mål, kundemål, HMS-mål og andre forbedringsmål som er fastsatt av ledelsen.
Målstyring er en kontinuerlig prosess som kan illustreres i forbedringshjulet
Vi anbefaler en kikk under navigasjonsmenyen kvalitet:kvalitet, og se hva kvalitetsguruene mener om ledelsessystemer og ledelsesprinsipper.