Suksessfulle ledere har høy gjennomføringsevne. Her er noen tips:
1. Sørg for at medarbeideren har samme målbilde som deg og forstår hensikten med tiltakene
En viktig forutsetning for å øke gjennomføringsevnen er motivasjon. Å gjøre tiltaket meningsfullt er et viktig bidrag til å øke lysten til å løse oppgaven.
2. Beskriv tiltaket eller tiltakene slik at de ikke er til å misforstå
Sett tiltaket i direkte sammenheng med målet.
3. Bruk gjerne bilder
Det er enklere å forstå hvordan ting skal gjøres dersom man vet hvordan det skal se ut, eller hvordan det ikke skal se ut. Ta bilder av det du synes er bra og det som du synes ikke er fullt så bra. Diskuter dette med dine medarbeidere. Dette øker interessen og sikrer at dere er enige.
4. Involver den du delegerer til i arbeidet med tiltaksplanen
På denne måten øker motivasjonen og du har større garanti for at medarbeideren forstår hva som skal gjøres.
5. Skill mellom den som er ansvarlig og de som er involvert
Ofte er det ikke en person alene som skal bidra, men flere. La aldri mer enn en person ha ansvaret for gjennomføringen og lag et tydelig skille mellom det å ha hovedansvaret og det å være involvert.
6. Vær nøye med å sette klare tidsfrister og med å følge opp
Dersom du ikke setter tidsfrister, eller aller verst, ikke følger opp, er du nesten garantert at gjennomføringsevnen blir lav. Du signaliserer at det ikke er så farlig og at ting ikke får konsekvenser.
7. Still gode spørsmål
Til syvende og sist: Still gode spørsmål dersom du er kritisk til kvaliteten på arbeidet eller når tidsfrister ikke er nådd. Gode spørsmål kan sjelden besvares med ja eller nei. Gode spørsmål er åpne og starter med et spørreord (hva, hvem, hvordan, hvorfor, hvilken, når).
På denne måten ansvarliggjør du medarbeidere, samtidig med at du får avklart om dere i utgangspunktet har felles oppfatning. Når du som god leder i tillegg gir korrigerende tilbakemeldinger ved avvik og rosende tilbakemeldinger ved godt utført arbeid, er du nærmest garantert høy gjennomføringsevne.