Disse endringene kan sammenlignes med overgangen fra jordbrukssamfunnet til industrisamfunnet, og har også betydelig innvirkning på hva det vil si å være leder i dag.
Her er seks grunnleggende utfordringer:
1) Se de viktige endringene
Informasjonsrevolusjonen innebærer betydelige endringer: Økt global konkurranse, nye typer virksomheter, nye produkttyper og forretningsmodeller, monopoler som faller, nye måter å kjøpe, selge og kommunisere på, osv. Datamaskiner har inntatt bedriftene og har snart også inntatt alle hjem. Selv min nypensjonerte mor har nettopp gått på datakurs!
Informasjonsrevolusjonen er viktig for ledere – ikke for teknologien i seg selv – men fordi teknologien har endret hvordan vi lever og arbeider hver eneste dag. Som leder må du evne å se disse endringen, og ikke minst hvilke muligheter og trusler dette innebærer for din virksomhet.
2) Behersk endringer
Normalsituasjonen i dag er endring – ikke stabilitet. Tiltak rekker ikke å bli satt ut i livet før det kommer en ny endring. Ikke før har du forstått et organisasjonskart før det er avlegs. Bedrifter kjøpes opp og omstruktureres. Stadige endringer i ledelsen fører til stadige endrede mål og omorganiseringer. Samtidig viser undersøkelser at det er de bedrifter som arbeider systematisk over tid som oppnår de virkelig gode resultatene.
For deg som leder betyr det ganske enkelt at du må forutsette endringer. Planer og tiltak som ikke tar høyde for endringer vil du få lite glede av. Lær deg å arbeide disiplinert og systematisk sammen med endringene. La ikke endringene bli problemer for deg – bruk dem aktivt for å skape ytterligere framgang.
3) Nyttiggjør deg infostrømmen
Har du noen gang søkt på internett, fått ”3967 treff” og vært like klok? Rydder du e-posten din for masse mer eller mindre relevante e-post hver dag? Sender eller mottar du stadig oftere meldinger på mobilen din? Bombarderes du av reklame fra et utall av TV-kanaler. Da er du i selskap med mange.
Paradoksalt nok er overflod av informasjon i dag ofte et større problem enn mangel på informasjon. Samtidig utgjør tilgangen på informasjon en enorm mulighet. Bill Gates har uttrykt det sånn:
”Hvordan du samler, håndterer og bruker informasjon vil avgjøre om du vinner eller taper”
Du må ta kontroll over informasjonsstrømmen, både i egen hverdag og for bedriften. Du må lære å utnytte den til å skape læring og vekst, til å effektivisere interne prosesser, til å skape nye eller forbedrede produkter og tjenester og til å utvikle enda mer lønnsomme kunderelasjoner. Du må med andre ord lære deg hvordan den stadig mer omfattende informasjonsstrømmen kan brukes for å øke din bedrifts lønnsomhet og verdiskaping.
4) Utvikle kunnskapsarbeidere
I industrisamfunnet var produksjonsutstyret bedriftens viktigste fortrinn. I dag og i overskuelig framtid vil det være dyktige kunnskapsarbeidere. Dette gir helt andre lederutfordringer enn tidligere:
”I kunnskapsbaserte samfunn er ikke lenger forskjellen mellom de gjennomsnittlige og dyktige 1:2. Det er 1:100, eller kanskje 1:1000”
- Nathan Myhrvold, Microsoft
Det betyr ikke at noen er 1000 ganger flinkere enn andre. Det betyr bare at den lille forskjellen på en middels prestasjon og en god prestasjon kan utgjøre en enorm forskjell for hva den er verdt for en bedrift.
Som leder vil derfor ditt viktigste bidrag være å skaffe, utvikle og beholde kunnskapsarbeidere. Dette inkluderer også å lære å få fram de gode prestasjonene i hver og en av oss, og sammen i høyt presterende team. Du kan ikke kompensere middelmådighet ved å ansette mer middelmådighet.
5) Prester uten kontroll
Det ligger i lederrollen at du skaper resultater gjennom andre. I stadig større grad innebærer dette å skape gjennom mennesker eller aktører du ikke kan kontrollere. Du kan for eksempel ikke tvinge dyktige kunnskapsarbeidere til å jobbe for deg. Du vil også i sterkere grad konfronteres med endringer i rammer og forutsetninger. Like fullt vil du bli målt på de resultatene du skaper.
Det betyr ikke at verden er mer håpløs enn før. Det betyr bare at det er noen egenskaper som mer enn før bestemmer om du lykkes eller ikke: evnen til å inspirere og motivere, knytte viktige kontakter, se og gripe muligheter, holde fokus på mål og hensikt, og ikke minst - evnen til å skape og formidle noe som dyktige mennesker ønsker å ta del i.
6) Ta ansvar for egen utvikling
Levetiden på bedriftene er kortere enn før. Strukturer varer kortere enn før. Kunnskap om teknologier er nyttig i kortere tid enn før. Samtidig lever vi lengre enn noen gang før.
Sannsynligheten for at du kan starte i en bedrift, bygge en karriere der og bli tatt vare på som pensjonist er ikke stor. I enda større grad enn før, må du derfor ta vare på deg selv og ta ansvar for din egen utvikling.
Ta utfordringene! Sørg for å tilegne deg nye kunnskaper og erfaringer hver eneste dag. Sørg for hele tiden å være attraktiv for nye utfordringer og oppgaver. Da vil informasjonssamfunnet by på rike muligheter.
Tekst: Stein Ræstad - daglig leder i Nettopp Media og ansvarlig redaktør for nettstedet www.nettopp.biz Utdannet sivilingeniør innen data fra NTH og har erfaring fra ulike styre- og lederoppgaver siden 1991