Årsaksanalyse for alle avvik?

Årsaksanalyse for alle avvik?
Bjørn Landsvik, 31.10.2023

Må du saksbehandle alle avvik på samme vis? Hvilke føringer legger ISO 9001:2015 ift dette?

Hva med å kategorisere avvikene slik at du unngår full saksbehandling for alle avvik?

ISO 9001:2015 åpner for at du kan evaluere behovet for årsaksanalyse. En god tilnærming er ofte å dele inn avvikene i alvorlighetsgrad, og forenkle den umiddelbare saksbehandlingen for de minst alvorlige. Dette setter deg i stand til å fokusere energien på de alvorlige avvikene, som igjen gir en bedre ressursutnyttelse.

De mindre alvorlige avvikene bør fremdeles registreres og tag´es med nødvendige metadata, slik at du kan hente ut trendanalyser med jevne mellomrom. Slike analyser kan også avdekke underliggende problemer, og bør ikke gå i glemmeboken. For eksempel kan flere likelydende avviksregistreringer antyde at du likevel bør kjøre en årsaksanalyse, selv om avvikene i utgangspunktet er klassifisert som mindre alvorlige.

Pass på og definere hvor grensene går for akkurat din virksomhet.

Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp til kartlegging, så lager vi en anbefaling basert på konteksten til din virksomhet.