Det første kjøpesenteret som ble Miljøfyrtårn, Steen & Strøms Torvbyen i Fredrikstad, ble sertifisert for seks år siden. Vinterbro er piloten i Steen & Strøms videre satsing på miljøsertifisering.
Miljøriktig drift gir også kostnadseffektiv drift. I tillegg tilrettelegger vi for miljøbevisste leietakere, samt at vi gir kundene
muligheten til å velge et kjøpesenter som tar miljøansvar i egen virksomhet, sier driftsdirektør Geir Mangen i Steen & Strøm. 10 av leietakerne i Vinterbro senter fikk også utdelt sine Miljøfyrtårn-sertifikat 22.februar, blant dem Coop OBS!, G-Sport, KappAhl og Cubus.
I henhold til Miljøfyrtårns bransjekrav for kjøpesenter, skal et visst antall leietakere i senteret sertifiseres. Steen & Strøm er i gang med et stort enøk-prosjekt. I løpet av 3 år skal det spares 20 GWh på årsbasis i de 27 kjøpesentrene. Dette går etter planen, og det vil innebære en årlig besparelse på 11-12 mill.kr. Hvert år besøker 70 millioner kunder Steen & Strøms kjøpesentre i Norge. Total omsetning er 18 milliarder kr.
37 tonn mindre reklame!
Møbelsenteret Sørlandsparken AS(Møbelringen)sparer 800.000 kr i året på å la være å sende kundeavis til de stedene på Sørlandet der de aldri har hatt en eneste kunde. Dette er ikke bare god butikk, det sparer også miljøet. På årsbasis sender bedriften ut 37 tonn mindre reklame i året enn tidligere.