Standarder for kvalitetsledelse

Veritech AS, 26.11.2007

NS-EN ISO 9000:2000 Grunntrekk og terminologi Standarden erstatter NS-EN ISO 8402 :1994. Standarden beskriver prinsipper for kvalitetsstyring, terminologi og definisjoner og har et tillegg som beskriver metodikk, begreper og relasjoner. Standarden er anvendbar spesielt for å få kunnskap om terminologi og definisjoner.Det ligger eksempler bak flere av definisjonene.

NS-EN ISO 9001:2000 Systemer for kvalitetsstyring Gyldig fra 15.desember 2000. ISO 9001:2000 er arvtager til 1994 utgaven av standarden. ISO 9000:2000 erstatter 1994 utgavens ISO 9001/2 og 9003. Både 1994 utgaven og 2000 utgaven vil benyttes til akkreditert sertifisering frem til 15.12.2003 som en overgangsordning, men etter denne dato er det kun 2000 utgaven som benyttes til akkreditert sertifisering. Standarden har blitt en moderne, tidsriktig prosessorientert standard for kvalitetsledelse. Det ligger et stort arbeid bak den nye standarden med mange tusen innspill til forbedring. Standarden stiller bl.a krav at man skal identifisere, styre, måle og kontinuerlig forbedre sine prosesser. Det er også krav til å gjennomføre kundeundersøkelser. ISO 9000:2000 kan benyttes som systemstandard for alle aktiviteter og prosesser i bedriften (f.eks. økonomi, HMS o.s.v). Det er et spørsmål hva man definere som prosesser og ønsker skal inngå i kvalitetssystemet. De som i dag er sertifisert i henhold til kravene i ISO 9002 skal nå bruke ISO 9001:2000 men må i kvalitetshåndboken beskrive hva man ekskluderer i forhold til kravene i 2000 utgaven (f.eks. utvikling og konstruksjon). De som er sertifisert i henhold til 1994 utgaven av standarden vil ha tiden frem til 15.12.2003 til tilpasning til den nye revisjonen. Man kan i denne tiden bli sertifisert i henhold til krav i 1994 utgaven men sertifikatet blir kun gyldig til 15.12.2003.

NS-EN ISO 9001 (1994) Kvalitetssystemer Modell for kvalitetssikring ved utvikling, konstruksjon, tilvirkning, installasjon og ettersyn (utgår desember 2003, da ISO 9000:2000 overtar). Over 500.000 bedrifter har sertifisert sitt kvalitetssystem i henhold til kravene i denne standarden som har rom for store tolkninger. Den har vært tilpasset alle typer forretningsvirksomheter. Standarden har 20 kravelementer, hvor et kravelement er til prosesser (pkt. 4.9), mens de øvrige elementer er krav til funksjoner, f.eks. kontraktsgjennomgang, dokumentstyring, opplæring, styring av måleutstyr o.s.v. De er flere bedrifter som med denne standarden har utviklet sitt kvalitetssystem nært opptil kravene i den nye versjonen ISO 9000:2000. Krav som i 1994 utgaven var av mer frivillig art, er i den nye standarden formelle krav. Eksempel på dette er standardens krav til kontinuerlig forbedring, gjennomføring av kundeunderesøkelser o.s.v. Man kan fortsatt la seg sertifisere i henhold til 1994 utgaven av standarden, men sertifikatene vil ha begrenset gyldighet frem til 15.12.2003. Det anbefales at de som starter en sertifiseringsprosess fremover benytter lSO 9000:2000 som kravstandard.

NS-EN ISO 9002 (1994) Kvalitetssystemer - Modell for kvalitetssikring ved tilvirkning, installasjon og ettersyn Denne standarden er identisk med ISO 9001 bortsett fra at utvikling og konstruksjon ikke er med i standarden. Det har versert misforståelse om at ISO 9001 er en ”bedre” standard en ISO 9002. Dette er selvfølgelig feil. Det er typisk handelsbedrifter som benytter denne standarden for sertifisering, og den benyttes fordi man ikke utfører konstruksjonsaktiviteter. Ved innføring av ISO 9001:2000 skal bedrifter som tidliger var sertifisert i henhold til kravene i ISO 9002 benytte ISO 9001:2000 og beskrive i kvalitetshåndboken hvilke kravelementer man utelater.

Inntil 15.12.2003 kan man forsatt bli sertifisert i henhold til kravene i ISO 9002, men sertifikatet vil få begrenset gyldighet til 15.12.2003.

NS-EN ISO 9003:1994 Modell for kvalitetssikring ved sluttkontroll Dette er en standard som er utviklet for bedrifter som ønsket å etablere et kvalitetssystem som kun omfattet sluttkontroll. Standarden har ikke slått an som systemstandard men kunne med fordel vært benyttet av mange bedrifter. Standarden er forenklet på mange områder i forhold til ISO 9001/2. Det er f.eks. ikke krav til prosedyrer vedrørende innkjøp, og de øvrige kravelementer er i stor grad fokusert på kontroll og prøving. Det er ikke kjent om noen bedrifter er sertifisert i henold til kravene i ISO 9003.

Inntil 15.12.2003 kan man forsatt bli sertifisert i henhold til krav i denne standard men sertifikatet vil få begrenset gyldighet til 15.12.2003.

NS-EN ISO 9004:2000 retningslinjer for prestasjonsforbedringer Denne standarden er en ny revisjon av tidligere ISO 9004:1994 og er et godt hjelpemiddel for veiledening til ISO 9001:2000. Standarden er bygget opp som ISO 9001:2000 og gir en 1:1 veiledning i forhold til hvert enkelt kravelement i ISO 9000:2000. Standarden er anvendelig som retningslinjer både for innføring av ISO 9000:2000 og den fremtidige utvikling av en bedrifts kvalitetssystem. Standarden har en veiledning for egenbedømmelse, og en veiledning for en kontinuerlig forbedringsprosess (ref.: standardens tillegg A og B).

NS-EN ISO 10011-1 til –4 Retningslinjer for revisjon av kvalitetssystemer Standarden består av 4 deler (standarder) og kan benyttes som krav eller retningslinjer for bedriftens revisjonsarbeid. Standardene stiller krav til både ledelse og gjennomføring av revisjoner samt kvalifikasjonskrav til revisorer.

Del 1: Revisjon
Del 2: Kvalifikasjonskriterier for systemrevisorer
Del 3: Ledelse av revisjonsfunksjonen

Standardene vil bli erstattet av NS-EN ISO 19011, som vil bli utgitt 2. kvartal 2002. Denne samlingen av standarder gir nyttige retningslinjer til både revisjonsprosessen og personellet som skal gjennomføre revisjon i bedriften. Standardene er nyttige som retningslinjer for ledelse, planlegging, gjennomføring, og oppfølging av revisjoner samt for kompetansekrav til bedriftens revisjonsteam.

Hjemmeside:

www.veritech.no