Du får her 10 tips til hvordan man skriver en god salgstekst.
1. Lag gode og søkbare overskrifter. Overskriften er den viktigste faktoren i salgsteksten din for å bli funnet på søkemotorene. Samtidig leser gjennomsnittlig bare 1 av 5 lenger enn selve overskriften. Sørg for at overskriftene dine både fanger oppmerksomheten til leserne, og vekker interesse for å lese videre. Bruk tid på å lage gode overskrifter. Det er flere som legger merke til og husker overskrifter med utropstegn, og overskrifter formulert som et spørsmål.
Overskriften til en salgstekst skal beskrive den viktigste fordelen med å utføre den handlingen du vil at leseren skal gjøre. Eksempler på salgsoverskrifter kan være ”Bli kvitt flyskrekken din!” eller ”Er det mulig å lære seg å spille gitar på tre uker?”.
2. Sørg for at teksten er lettlest og oversiktlig. Hvis leseren synes det er tungt og uoversiktlig å lese, tar det ikke lang tid før han forlater teksten din og surfer vider. Sørg for å holde på leseren din ved å gjøre teksten enkel å lese. Uthev viktige ord gjennom teksten slik at leseren kan få mest mulig ut av å skumlese.
3. Presenter det du skal skrive om tidlig i teksten. Få leseren til å bli interessert i det du skal skrive om, samtidig som du gir leseren en liten innholdsfortegnelse.
4. Bruk underoverskrifter og mange avsnitt. Dette gjør det enklere for leseren å orientere seg i artikkelen, og det blir samtidig lettere å lese den.
5. Bruk enkelt språk. Du skal ikke skrive en stil for læreren din. Du skal skrive noe som engasjerer leseren. Gir deg opp før du begynner å skrive. Prøv å legg følelser i teksten. Ikke dvel for mye over ordlyden, men skriv det du tenker slik at teksten ligger nærmere talespråket enn skriftspråket.
6. Bruk søkeordene og frasene gjennom hele teksten. Pass på at du bruker alle variasjoner av søkeordene og frasene du har bestemt deg for gjennom hele teksten. Det er viktig at dette virker naturlig både for leseren og søkemotorene. Ikke gjenta søkeordene mange ganger bare for å gjenta de.
7. Synliggjør fordeler og parer innvendinger. Husk på det du lærte om hvordan du skal bli en bedre selger. Gjennom salgsteksten må du fore leseren med konstruktive argumenter som synliggjør fordelene kundene får ved å gå på dine kurs. Hvilke drømmer kan kurset ditt hjelpe de å realisere? Er det spørsmål eller ting potensielle deltakere pleier å lure på eller være skeptiske til? Svar på spørsmålene og parer innvendingene i salgsteksten din. Gjør de om til noe positivt.
8. Skap tillit. Bruk godkjenninger, fakta, angrefrist, uttalelser fra fornøyde kunder, garantier, osv. for å skape tillit hos leseren. Prøv å gjøre terskelen til å kjøpe fra deg så lav som mulig.
9. Avslutt salget. Du må prøve å få kunden til å kjøpe med en gang. Sørg for at du har en enkel påmelding til kursene dine. Jo mer informasjon kundene må gi fra seg, og jo flere klikk de må trykke for å komme til bestillingen, jo flere salg mister du. Gjør påmeldingen så enkel som mulig, du kan innhente mer informasjon senere.
Du må oppfordre kundene til å kjøpe nå! Pass på at du ikke gir kundene for mange valgmuligheter. Det gjør at de ikke klarer å bestemme seg, slik at du kanskje mister salget. Bruk prinsippene du lærte for å avslutte salget lenger opp i artikkelen.
10. Ha med et PS
Ha med et PS der du i en eller to setninger oppsumerer de viktigste salgsargumentene for kurset ditt. Dette trekker oppmerksomhet, og øker salget ditt.