Å være en motiverende leder er ikke ensbetydende med å skape hygge og gi ros. Det dreier seg like mye om å stille krav og korrigere når dette er nødvendig. Trivsel kan være en motiverende faktor, men ikke en hvilken som helst trivsel. Vi har vel alle opplevd å komme inn i butikker hvor de ansatte har sett ut til å trives så godt i hverandres selskap at du som kunder ble fullstendig oversett.
Våre oppgaver som ledere er å:
• Legge til rette gjennom god organisering
• Skape enighet om ønskverdige mål og stille krav
• Skape energi og følelse av mestring gjennom økte kunnskaper og ferdigheter
• Hvis en medarbeider ikke er interessert i målet, er det ikke lett å mobilisere energi for å nå det.
• Hvis en medarbeider er interessert i målet, men ikke ser noen mulighet til å nå det, skaper det heller frustrasjon.
De fleste mennesker har masse energi, men hvis du ikke kan tilby dem oppgaver og mål som de ønsker å bruke denne energien på, kan du være sikker på at det bruker den på helt andre ting.
• En god leder sørger for at medarbeideren ser jobben sin og resultatene av den i sammenheng med bedriftens mål
• En god leder ser og anerkjenner medarbeidere som gjennom sin atferd og jobbutførelse skaper resultater
• En god leder sørger for at medarbeideren ser seg selv som en viktig medspiller på et lag som sammen skaper resultater
5 kilder til motivasjon
• Behov for mening
• Behov for å bli sett
• Behov for anerkjennelse
• Behov for å skape resultater
• Behov for å være en del av et fellesskap