Den beste måten du kan markedsføre og gjøre nettbutikken din kjent på er å sørge for at kundene opplever at det er trygt å handle hos deg, og at du holder det du lover, sier viseadministrerende direktør Vidar Eskelund. - Du må bygge tillit, og det gjøres ikke over natten. Ta ikke ”short cuts” som gjør at du ikke kan levere det du lover, det taper du bare på i det lange løp. Du må også sørge for at apparatet bak nettbutikken din fungerer, det er jo en av forutsetningene for at du skal kunne holde det du lover. I tillegg må du kunne gi kundene en god handleopplevelse når de handler hos dere, og selve bestillingsprosessen må være enkel. Alt dette er viktig for at kundene skal bli fornøyde og komme tilbake. Lojale og fornøyde kunder er essensielt. Kunder som er fornøyde snakker om det til andre. Den beste markedsføringen du kan få. Et godt råd hvis du skal lage eller utvikle en nettbutikk er at du prøver å handle på andre nettbutikker, da danner du deg et bilde av hva som fungerer. Sørg så for å lage en god e-handelsløsning som gir en god førsteerfaring for kunden.
Å bygge kjennskap
- Å bygge kjennskap tar tid. Komplett har brukt ti år på å komme dit de er i dag. Hvor lang tid det tar avhenger selvfølgelig av om du treffer med noe som er bra for kundene, og noe som kundene ønsker. Det har Komplett klart. Kjennskap er noe vi bygger hele tiden i større eller mindre skala. Er du en nykommer som skal vokse, så bygg kjennskap i små steg.
Har for eksempel salget ditt stagnert, så kan det være lurt å gå bredere ut for å fortelle at du eksisterer. Tenk da på hvor det er enklest å finne flere kunder, men pass på pengene dine i denne prosessen. Det er fort gjort å bruke masse penger på markedsføring uten å få noe igjen. Det er viktig at du tar deg god tid og undersøker grundig hvor du kan treffe målgruppen din. Har du begrensede ressurser til markedsføring, så vær kreativ. Tenk hele tiden hvordan du kan bruke minst mulig penger, og få mest mulig igjen. Som daglig leder - tro på det du holder på med, engasjer deg og fortell gode historier! By på deg selv, tørr å stå frem, skap mest mulig blest om nettbutikken for eksempel ved å benytte pressen. Jeg vil hevde at nesten alt du kan få til av presseomtale er bra, og prøv å få medier som når målgruppen din til å skrive om dere. Vis engasjement og kom opp med gode saker som kan tenne pressen. Når du kontakter pressen må du ha noe nytt å fortelle, det være seg et nytt produkt eller en ny tjeneste.
Valg av medier
- Før du velger mediet du skal markedsføre deg i så tenk først på hvem som er målgruppen din, ikke la deg lure av medieselgere, og ikke hopp på det første og beste. Gjør erfaringene selv, og finn ut hvordan du kan nå målgruppen din på best mulig måte. Komplett har benyttet seg av blant annet TV reklame, katalog, internet og tidsskrifter til markedsføring. Vi har også markedsført oss på prissammenligningssteder på internet, og på søkemotorer, men helst vil vi at kundene skal komme til oss. Og det ser vi en økende tendens til nå som vi er blitt mer kjent. Begynn i det små der dere kan nå de dere ønsker å selge til. Driver du lokalt, for eksempel i Østfold, så gjør noe i Østfold. Igjen - tenk målgruppe før medievalg! Oppfordrer Vidar Eskelund.
Internet
- Komplett har brukt internett mye i markedsføringssammenheng. Der er kundene bare et klikk unna ”din nettside”, sammenliknet med å være i andre medier. Da må kunden aktiviseres mer for å besøke nettsiden din. Når du markedsfører deg på Internett er du nærmere det mediet du selv benytter deg av til å selge produktene dine. For eksempel, om målgruppen din er jenter, så finn jentestedene på nettet, og markedsfør deg der. Gå dit du finner dem som potensielt kan være mest interessert i dine produkter. For å få informasjon om hvilke medier det kan være lurt å annonsere i, kan du gå til www.tns-gallup.no. De har oversikt over de mest leste medier eller nettsteder i Norge.
Mrkedskampanjer
- Når du skal gjennomføre kampanjer, så tenk igjen målgruppe. Skreddersy det du skal tilby i henhold til for eksempel sesong, og forsterk dette. Når vi gjennomfører markedskampanjer, så spisser vi disse inn mot for eksempel skolestart, julegavesesong, eller påske. De samme prinsippene gjelder om du er en liten eller stor nettbutikk. Tenk målgruppe og spiss innsatsen og budskapet inn mot dette enten det handler om menn, kvinner, barn eller ungdom, understreker Vidar.
Grundighet
- Når vi legger våre markedsplaner er vi veldig grundige. Vi søker hele tiden ny kunnskap for å være i stand til å ta de beste beslutningene på hva vi skal sette i gang av markedsrelaterte fremstøt. Hvordan og hvor kan vi få markedsført oss best er essensielle spørsmål vi stiller oss. Når vi setter i gang en markedskampanje er selvfølgelig hensikten å ”trigge” salg.
Vi i Komplett er ekstremt opptatt av at vi hele tiden skal bli bedre. Vi er blant annet med i Norsk Kundebarometer for å kunne måle oss opp mot de beste i Norge, både når det gjelder egen bransje og andre merker. Norsk Kundebarometer måler graden av hvor fornøyde kundene er med de ulike aktørene på markedet, og også kundelojalitet. Du må tørre å måle deg mot de beste innenfor det området du holder på med. Tør du ikke det, og lar være å forbedre deg, så vil du tilslutt ikke ha et godt nok produkt å tilby kundene dine, og da vil andre raskt være på pletten og ta over den posisjonen du har opparbeidet deg i markedet, Og det vil du ikke, avslutter Vidar Eskelund.
I dag ligger Komplett på 15. plass på kundetilfredshetsmålingen til Norsk Kundebarometer, foran kjente merkenavn som blant annet IKEA og Norwegian.
Til slutt fem råd for markedsføring av nettbutikk
· Vær trygg på at du har noe bra å tilby dine kunder.
· Vær opptatt av kundene dine og at de er fornøyde slik at de fungerer som dine ambassadører.
· Skap entusiasme og blest rundt det du holder på med.
· Definer målgruppen godt før du investerer i betalt markedsføring.
· Pass på pengene, vær kritisk.