Kvalitetslederen – kompetanse

Veritech AS, 26.11.2007

Bedrifter har i dag innsett viktigheten av å tilfredsstille interne og eksterne krav til kvalitet. Dette har ført til større krav til kvalitetssystemene, og derav funksjonen som kvalitetsleder. Det er først i den senere tid at det har kommet utdanningsordninger innen kvalitetsfaget. Mange av dagens kvalitetsledere er derfor selvlærte. Stillingen som kvalitetsleder i en for mange bedrifter en deltidsstilling. Heltidsstillinger ser en i bedrifter med mer enn 50-60 ansatte.

Hvilke krav bør en stille til en kvalitetsleder, og hvilken kompetanse bør han/hun ha? Enkelte har sagt at det bør være en krysning av sjelesørger og krisepsykolog, og det kan gi en indikasjon på spennvidden av oppgavene.

Kvalitetslederen bør være en ressursperson innen de standarder og forbedringsmetoder som bedriften velger til kvalitetsstyring og kvalitetssikring.

Det er mange prosesser i ISO 9001:2000 som naturlig bør tillegges kvalitetsleder. F.eks.:

- Eier og vedlikeholdsansvarlig til kvalitetssystemet
- Eier og pådriver til forbedringsprosessene i bedriften
- Eier og pådriver til avvikssystemet
- Ansvarlig for internrevisjon
- Ansvarlig for statusrapportering til ledelsen
- Kontaktperson mot tilsynsmyndigheter og
sertifiseringsorgan (hvis ISO-sertifisert)

Hjemmeside:

www.veritech.no